Tråd: Sporhunder
View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av vidarlo
Tviler sterkt.
Hopp inn i en bil, så stopper sporet der. Da må dei eventuelt finne igjen bilen. Ta fly. Bruk et ikkje sporbart transportmiddel.

Om det var umulig, så hadde vel sporhund blitt brukt etter alle savna personer?

Luktesansen er ikkje så ekstrem på dei dyra, og det skal ikkje så ekstremt mykje til for å vaske dei vekk.

Eg lurer forresten på korleis ein hund kan følge spor gjennom vatn. Vatn i t.d ei elv er i stadig forflytning, og eventuelle luktstoff vil vel feste seg i vatnet, som ein halvtime seinare kan vere fleire km vekke. Om du trakkar på botnen, så kan ikkje hundar lukte spesielt bra under vatn, så det er ein del ting som skurrar med den teorien om at dei kan følge spor uansett.

Eg er ikkje ekspert på området, så skal ikkje sei noko sikkert, men det strir mot all fornuft, og er ein tanke sjølvmotseiande, sidan sporhundar ikkje er i omfattande bruk i forsvinningssaker...

Kort oppsummert: Nei, kan ikkje forfølge deg gjennom vatn.
Nei, kan ikkje forfølge deg om du ikkje etterlater lukt, ved å t.d hoppe inn i en bil.
Nei, kan ikkje spore deg om du tar et fly.
Nei, kan ikkje spore deg i uendeleg tid etterpå.
Nei, kan ikkje spore deg om du ikler deg vernedress, og ikkje etterlater hudceller o.l.
Vis hele sitatet...
Det er få blodhunder som brukes i Norge, men sporhunder brukes jo i stor grad (alltid) under søk, minst politiets hunder, og ofte norske redningshunder. Det kommer vel ganske enkelt ann på hva brukerne velger, og for alt jeg vet er det andre ting som spiller inn når ikke blodhunder brukes.

Jeg er enig i at ting høres litt rart ut, men ifølge wikipedia kan en blodhund lukte så lite som en enkelt hudcelle fra ett menneske. Da er det vanskelig å unngå den. Over vann er jeg enig i at høres rart ut, men det jeg har lest tidligere er at blodhunder ikke lukter på bakken, de lukter i luften. Fortsatt kan jeg synes det er merkelig, men jeg har sett det så mange steder at jeg finner meg i det.

Uavhengig av om en hund kan lukte i/over/under/på vann så er det uansett sjelden noe problem å finne igjen ett spor på den andre siden, det tar bare lengre tid. Og siden alt egentlig er ett utholdenhets-/hurtighetsspørsmål vil det være til den flyktendes fordel, men hunden vil vel ta igjen dette på andre områder.