Tråd: Sporhunder
View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av M&G
Så dersom du ser en hund sammen med en uniformert kar på en Norsk flyplass, så er det enten en Politihund eller en narkohund. (Og til opplysning, så snuser ikke Politihundene opp nark!)
Vis hele sitatet...
Og politihunder (patruljehunder) står vel ganske så sjelden på flyplasser, med mindre det er noe spesielt, så stort sett så lukter hunder på flyplasser narkotika.

---

Jeg kan bekrefte politiet slipper hundene sine, men ofte vil man da få beskjed om det (en pen liten forespørsel som man høfflig kan takke nei til, uten at det er spesielt smart). Som M&G sier, politiets hunder har ikke mord i blikket på samme måten som forsvarets hunder, og er vel trent til å gå etter armen. Men det sier seg vel egentlig selv, dersom politiet slipper hund for å stoppe noen er det ikke alltid omstendighetene er slik at man kommer fra det med minimale skader.

Nå har jeg aldri blitt bitt skikkelig av en skikkelig hund, men jeg kan tenke meg at det ikke er noe spesielt behagelig. Og politihunder er trent til å bite skikkelig, og har sikkert bra styrke i bittet i forhold til familieversjoner av de samme hundene.

Det har vært snakk om blodhunder, og de har jo sinnsykt god luktesans. Vanlige hunder, deriblant de fleste politihunder, har dårligere luktesans. Men hvis politiet kommer etter deg med hunder vil de ikke komme dager etterpå. Og på noen minutter er det sjelden man rekker å komme seg unna en hund som setter etter.