View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Jeg vil bare først understreke at jeg ikke har trykket på linken her, men jeg er helt sikker på å ha sett den tidligere, og så mange like filmer er det ikke om norske demonstrasjoner på youtube at det er noen stor sannsynlighet for feil.

Det første som må påpekes om denne filmen er at den er ufattelig ensidig. At noen påstår det motsatte er forholdsvis greit, det gjør det i hvert fall lett å utelukke alt som kommer fra dem som bare tull. Filmen er nok forholdsvis bra laget, det ser jo ut til at den virker på enkelte her. Den er ment å få folk til å synes at politiet er dritt som slakter ned uskyldige. I realiteten er vel heller denne filmen mer propaganda enn det som ble produsert i Tyskland på 30- og 40-tallet.

I tilfelle ikke alle har fått det med seg er filmen blant annet i STOR grad preget av at det er lagt på lyd i ettertid, blant annet for å få effekt som over, og noe av grunnen til mine holdninger over. (Jeg har ikke sjekket, men "hold kjeft"-utsagnet kan feks god komme herfra.)

Når det gjelder manglende identifisering så er påstander om at politiet prøver å unngå det latterlig. Alle som klager på hjelmer bør først bestå barneskolen, så kanskje jeg skal vurdere å bry meg. Samtidig; det er nok ikke tjenestenumre på uniformene i filmen. Årsaken? At tjenestenumre ikke ble innført i Norge før for ikke så lenge siden (som synlige på uniformene). Filmen er flere år gammel (kanskje ett poeng i seg selv til ikke å bry seg i det hele tatt om den...), og før dette ble innført. De som skulle ha noe å klage på her får finne nærmeste bussjåfør og skjelle ham ut for ikke å ha rosa klovnesko og parykk, det mangler fordi det ikke skal være der.

Kanskje kan det også være ett poeng å nevne at politiet har endret sine metoder overfor demonstranter. Utrolig nok syntes ikke Blitz at den nye metoden var bra heller, men de kan nok diskuteres i seg selv i massevis, og trengs vel neppe å nevnes for mye her.

Det sies at demonstrasjonen var lovlig, og det kan godt være. Jeg er imidlertid av en sterk oppfatning at den neppe var det hele veien og tiden, og da har faktisk politiet en plikt til å gripe inn. Hvem som begynte og hvem som provoserte først kan nok diskuteres, men jeg tviler på at noe fornuftig vil komme frem her, og det er uansett ett spørsmål som neppe har noe klart og entydig svar.

Gutten som ble slått kan jeg ikke huske å konkret ha sett, og da tviler jeg på påstanden (meningen om hele filmen som sådan har jeg allerede nevnt). Uansett er det ikke helt trolig at politifolk bevisst går inn for å skade småbarn. I en slik situasjon er det mange muligheter til å bli skadet, bevisst eller ubevisst, fra BEGGE sider. For den saks skyld kan gutten ha fått en stein i hodet. Rettmessig eller ikke, så bør foreldrene få kritikk. Greit nok at dette begynte som en fredelig demonstrasjon, noe jeg heller ikke synes små barn skal måtte være med på, men folk gikk ikke fredelig søndagstur i fakkeltog når politiet stormet inn. Ting utvikler seg, og som foreldre bør man da umiddelbart forstå at man må trekke seg unna. Man bør ikke ta den minste sjangse i slike tilfeller.

At det i en slik demonstrasjon blir skadet folk er ikke overraskende. Og dette gjelder også blant politifolk. Jeg tror likevel sannsynligheten er liten for at helt uskyldige folk blir skadet. Til alle som synes det er gale at folk blir slått med batonger; hvorfor er det så gale? Hva er den alternative løsningen? At politiet trekker seg tilbake og lar steinkastere ta over gatene? Er svaret ja er dere sannsynligvis anarkister og langt utenfor det jeg kan prøve å nå av folk med denne posten. Selvfølgelig er det gale når folk som allerede ligger nede får noen nye smekk, men det er sjelden personene som ligger nede oppfører seg rolig. I tillegg har disse personene selv ett ansvar for at situasjonen er oppkavet, en svært viktig årsak til eventuelle "ekstra" slag. Tilfellet hadde nok vært anderledes dersom det var snakk om å ta hånd om en enkelt person. I en perfekt verden hadde ingen blitt utsatt for mer (legal) vold enn det det var absolutt behov for, men i en perfekt verden ville det ikke være behov for slikt i det hele tatt.

Det samme som for politifolkene gjelder hundene. De er naturlig nok påvirket av situasjonen og hakket vanskeligere å kontrollere. Noen kan nok mene at hunder ikke burde brukes (eller hester), men slike påstander vitner egentlig om at man mener at "kampen" burde være mer jevn, slik at demonstrantene hadde bedre muligheter til å skade politifolk, og da bør man kanskje vurdere å søke hjelp.

Jeg synes det er på sin plass med å avslutte med at demonstrasjoner kan være bra, også de voldelige. Det er nok av land der det er behov for dette, og der befolkningen er undertrykket. Men når folk klager på Norge ser det ut til at det mangler enhver kontakt og befatning med at vi ikke har noe å klage på i Norge. I andre land er det derimot helt andre forhold, og det er det vi burde konsentrere oss om. Ikke at personer som bryter norsk lov får noen blåmerker. Greit nok at man ikke er fornøyd med noe her, men å lage ett sinnsykt bråk ut av det når det er ett piss i havet i forhold til det vi virkelig burde bry oss om er for gale.