View Single Post
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
875
Hehe... Morsomt å lese dette når jeg faktisk sitter inne med en del kunnskap om musikk. Du snakker om at "A passer til C" Nå har det seg slik at A-moll er paralelltoneraten til C-dur, siden den ligger 2 og en halv tone nedforbi C. Slik fungerer hele systemet. H-moll til D-dur, osv...

Jeg har aldri brukt fruityloops i mitt liv, og jeg kommer ikke til å gjøre det med det første heller. Men jeg kan gi dere et tips om hvilke akkorder som "passer sammen" i rekkefølge for å gi dere et bedre utgangspunkt...

Først et lite skjema, med trinnene de representerer:

Bidominanter: - C7 - D7
Hovedakkorder: C - F - G7
Parallelltonearter: Am Dm - (Em)*
Bidominanter: E7 A7 - ((H7))**

*Lite brukt. Brukes istedet for første trinnsakkorden i begynnelsen på en ny "runde".
**Ekstremt lite brukt. Istedet brukes varianten "Hm-5, som betyr at den femte tonen(kvinten) er senket en halv tone.

Da får vi oppover akkorder som vi kan bruke:

C - C7 - Dm - D7 - Em - E7 - F - G7 - Am - A7 - H7
1 - 1 - 2 - 2 - 3 - 3 - 4 - 5 - 6 - 6 - 7

Eks. på standard akkordlinjer I C-dur(eller Am, som er parallelltonearten):

C - Am - Dm - G7 - C

C - Am - F - G7 - C

C - Am - F - G7 - Em - A7 - Dm - G7 - C

C - F - G7 - C

Am - Dm - E7 - Am

Denne akkordrekka er også veldig mye brukt, men mest i jazz. Her i forenklet form:

Am7 - Dm7 - G7 - Cmaj7 - Fmaj7 - Hm7-5 - E7 - Am7

(Eller slik jeg ville spilt det: Am7 - Dm9 - G13 - Cmaj7 - Fmaj9 - Hm7-5 - E7-9 - Am7 )


Når dere vil ha andre tonerater transponerer dere bare alt opp et hakk kromatisk.

Kromatisk skala:

C - C#/Db - D - D#/Eb - E - F - F#/Gb - G - G#/Ab - A - A#/Bb - H - C

Eks på transponering

C-dur: C - Am - Dm - G7 - C
G-dur: G - Em - Am - D7 - G
E-dur: E - C#m - F#m - H7 - E

Håper dere skjønner, og at dette ga dere hvertfall enn liten ledetråd i hvordan man lager sanger... Nå er ikke trance/techno min favoritt, men men...

Dere kan jo prøve dere frem på piano også!