View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Jeg tror jeg ganske enkelt kan si meg 100% enig med ivioyner, og det er egentlig godt å lese noe slikt - for det å, tja boikotte/la være å delta/whatever i OD er for min, og sikkert en del andre noe som ikke har med latskap eller manglende medfølelse å gjøre. Selv om jeg neppe er noen hyperhjelper har jeg ikke noe i mot å hjelpe andre. Såvidt jeg husker har også utgangspunktet for mye av OD vært gode saker.

Problemet er som ivioyner nevner: Organisering og opplegg. Jeg har ett inntrykk av at mye av matriellet og planleggingen mer eller mindre kan minne om sommerleir for SU eller RU, og poenget er ikke høyre/venstre - det er at dette overhodet ikke har noe i skolen å gjøre, og definitivt ikke som noe obligatorisk.

For min del er ikke inntrykket noe særlig bedre av at alle som hadde noe med det å gjøre var ekstremt politisk engasjert, og mer eller mindre uten unntak langt på venstresiden. I tillegg hadde de fleste en mening om at OD var det viktigste i verden, og uten OD ville mangfoldige dø rundt om kring i verden. Når pengene skulle leveres inn fremstod det også på en måte som bare mangler ren vold for å høre hjemme i torpedoverdenen.

Til en viss grad ser jeg nytten i OD, og jeg er sikker på at en god del elever har lært en del viktig ting. Men at folk sulter og ikke får utdannelse i Afrika er ikke noe jeg egentlig trenger å bli fortalt. Såvidt jeg husker fikk vi lite informasjon om hva som egentlig sjedde etter at pengene var levert.

På ungdomsskolen er nok mange litt unge, særlig i forhold til slik informasjonen er i dag. Men jeg synes ikke OD hører hjemme som en skoledag på videregående, rett og slett fordi det fremstod som mer eller mindre krise om man hadde èn fraværsdag, og det tydeligvis var ekstremt viktig å utnytte de få dagene man hadde. At en hel dag da mer eller mindre blir sløst vekk til noe som er langt utenfor det rene pensum blir da litt feil.

Min mening er at OD kunne være ett bra opplegg, men så lenge det fungerer på dagens måte ville nok jeg bevisst la være å delta, og heller eventuelt gi penger til en "vanlig" hjelpeorganisasjon.

Men jeg tror nesten jeg ville printet ivioyner sin post og tatt med dersom noen skulle spøre meg hvorfor man ikke deltok, den forklarer ting ganske godt. Den burde kanskje vært sendt til Elevorganisasjonen eller OD sentralt, men det hadde neppe hatt noen effekt.