View Single Post
Sitat av L0rdMeL
ivioyver: Så du MENER en burde kunne vurdere andre kulturer som bedre eller dårligere ut fra sin egen kultur? Men gjør dette kulturen i seg selv dårligere eller bedre? Eller er det slik at kulturen fortsatt er i seg selv verken dårligere eller bedre, du bare synes den er dårligere ut ifra hva du mener?
Vis hele sitatet...
Bedre eller dårlige kommer an på hva man ser på her. Jeg kan si jeg har bedre tro på en kulturs evne til å fungere sammen med et samfunn med høy grad av teknologisk utvikling når den ikke baserer seg på at kvinner må holde seg innendørs, og henvise til modeller for samfunnsvitenskap og mulige grunner til at dette er fordelaktig. God og dårlig må settes i forhold til hva man mener er den gode utviklingen.

Sitat av L0rdMeL
På en måte ødelegger din påstand om at jeg ikke kan diskutere det filosofiske aspektet ved menneskerettighetene din egen påstand om at kulturer er bedre enn andre. For ut fra dette ender en opp med at en ikke kan diskutere noe basert på hva en selv mener. Skal en nå isteden diskutere noe ut ifra hva andre mener? Eller hva andre mener er allemenngyldig og universelt?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at man ikke skal kunne diskutere noe som er basert på meninger, men jeg må si at jeg virkelig ikke forsto hva du ville frem til i den første posten din. Det er snakk om ditt filosofiske verdensbilde og baserer seg ikke på realiteter så folk kan strengt tatt ikke egentlig si noe på det utover "jaha?" og "det mener du, ja". Jeg forstår det bare ikke, vil du fram til at folk har meninger om ting? At menneskers syn på verden varierer?

I stor grad tror jeg du laget posten først og fremst fordi du vil demonstrere at du får noe ut av utdanningen din - særlig fordi du kjapt henviser til en noe obskur bok uten å egentlig ha noe formål med det, på en måte som får det til å virke som om alle har lest den når du ikke bidrar med noe mer detaljer. Selvsagt er du stolt over å lese den boken, hvis ikke hadde du ikke nevnt det. I tillegg må jeg, når jeg først er i gang, kritisere deg for bruken av en haug med fagbegreper på et forum hvor de færreste har de presise definisjonene klare. Dette er ikke snakk om at man skal skrive på det nivået man er på, det handler om å kjenne sitt publikum, og hadde du gjort det (og i tillegg hatt en angripelig problemstilling i førsteposten din) så hadde kanskje mer enn fem personer skrevet en linje tekst her.

Videre, "koble det til virkeligheten som alle har til felles". Det er du som er relativisten her, ikke jeg. Jeg ønsker å muliggjøre diskusjoner på tvers av verdensanskuelser, fordi det høyst sannsynelig er samme verden vi lever i, selv om den erkjennes på ulike måter. Og for å kunne gjøre det, må subjektivisme påpekes. Bevissthet om at ens meninger er ens egne er viktig, for å ungå dogmatiske standpunkter, slik som det å postulere objektiviteten i menneskerettighetene, men heller diskutere hvordan aspektene her tjener flest mulig. Du derimot mener at slikt ikke kan diskuteres siden det allikevel er relativt. Men hvis alle anskuer verden på sin måte, hva sitter en egentlig igjen med å kunne diskutere?
Vis hele sitatet...
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sier bare at det er meningsløst å gå løs på verdensbildet til folk når du ikke gir oss en reell problemstilling å jobbe med, men heller slenger ut en haug med påstander som som at menneskerettighetene bare er sludder fordi ingenting har en "sann" verdi lenger (har de noensinne hatt det? hvem bryr seg?!). Dette her er virkelighetsfjernt og filosofi har i mine øyne det elendige ryktet det har fordi det koker ned til svært virkelighetsfjerne diskusjoner.

Dette var en tråd om etikk, og avvisning av absolutte sannheter. Du har deltatt i den, med å postulere at det er "common sense" ut fra et vanlig syn å ha menneskerettigheter. Det blir kontradiktorisk i forhold til din neste påstand om at jeg ikke kan diskutere ut fra mitt verdenssyn.
Vis hele sitatet...
BRUK ORDET MOTSIGENDE! Kall en spade for en spade, dette er ikke et universitet og det eneste du oppnår er at denne diskusjonen fremstår helt forvirrende for folk som er interessert, men ikke har fagbakgrunnen.

Det jeg sier er at du har et syn som utelukkende baserer seg på det metafysiske her, og det synes jeg er helt umulig å diskutere med deg. Hva vil du frem til? Personlig synes jeg det er heller vrient å diskutere noe som ikke har en kobling til virkeligheten overhode, antagelig fordi det gjerne blir meningsløst i mine øyne. Hvis du utelukkende er interessert i å ha en diskusjon om ting som ikke har kobling til virkeligheten så ønsker jeg deg lykke til med å gjøre det alene i denne tråden, men vit at det er hovedgrunnen til at filosofer har vært kobla helt ut fra akademika de siste hundre årene.

Er isåfall ditt verdensyn mer rett enn mitt syn? Hvordan kan det være et syn som er mer rett eller galt? Ifølge deg ender en nå opp med at det er det synet flesteparten har til felles som er rett. For 5-600 år siden hadde flesteparten av menneskene den felles oppfatningen om at jorden var flat. Så viste det seg at jorden var rund, altså var "common sense" feil.
Vis hele sitatet...
Takk, nedsettende prat om klisjeen "folk trodde jorda var flat". Anekdoten beviser hvafornoe? Det at jorda er flat var ikke basert på noen forsøk på forståelse av det som ligger til grunn for obervasjonen, og de fleste vitenskapsmenn og seilere visste selv på den tiden at jorden var rund. Selvsagt er ikke mitt syn mer riktig med utgangspunkt i en stor kosmisk sannhet - den finnes jo tilsynelatende ikke. Alles meninger kan være like riktige fordi det ikke finnes noen fasit på verdenssyn. Skal ikke være uenig i den, men så har jeg vel heller aldri sagt at jeg var det...?


edit: og for å vite hvorfor du har sagt tidenes mest ironiske setning på dette forumet, så ber jeg deg lese de første avsnittene på denne artiklen og referansene den henviser til.
Sist endret av ivioyner; 13. oktober 2006 kl. 16:59.