View Single Post
Sitat av fsl
Nå skjer akkurat det Coca Cola ville, at det blir en stor blest rundt det. ENDA mer reklame ja
Vis hele sitatet...
Poenget er vel bare å gjøre folk oppmerksomme på hvor tvilsom etisk sans Coca-Cola, og andre markedsføringsfolk for den saks skyld, har. Dette er snakk om en yrkesgruppe som har sørget for at ingen har tillit til reklame fordi de systematisk har drevet med løgn og overbevisningsteknikker som blir stadig mer sofistikerte, og når de oppdager at folk har begynt å drite i reklame (brent barn skyr grillen) så prøver de å få en falsk tillit ved å utgi seg for tilfeldige mennesker som deg og meg på nettet, en gruppe folk ikke har total mistillit til ennå. Jo flere firmaer som setter i gang med denne typen reklame, jo mer blir folk vant til å ignorere andre internettbrukere som en reklamekilde. I bunn og grunn betyr dette at du, forumbrukeren, kan ende opp med mistillit fordi noen andre utgir seg for å være en del av din gruppering, generelt sagt.

Og så har vi frekkhetsaspektet ved det hele - siden dette ofte er nettsider som koster store penger å drive, og drives på en rent idealistisk sak, så er det helvetes smålig av Coca-Cola som har råd til å betale for dette, bare turer fram.

Jeg gir faen i om det får folk til å drikke mer av brusen deres og om de tjener på det. Det er umulig å unngå, med tanke på at denne reklameformen sikkert er effektiv. Man kan ikke kjempe mot firmaer som dette ved boikott eller lignende siden de alt for store, men man kan påpeke de etiske aspektene ved det slik at folk en gang i fremtiden forhåpentligvis begynner å brenne markedsføringsfolk på bålet fordi de ikke bidrar med noe som helst til samfunnet.