View Single Post
I dag er planeten i stand til å produsere mat nok til alle, såfremt dyrkningsarealene blir riktig disponert og maten rett fordelt, men med den befolkningsveksten vi har må vi enten gjøre noe drastisk eller vente på at naturen tar affære.
En pandemi i "Svartedauen" skala er ikke noe hyggelig alternativ spør du meg.
Vis hele sitatet...
Befolkningsveksten har man vært bekymret for siden Malthus tid, den stoppes med utdanning, prevensjon og en befolkning som ikke lenger lever i fattigdom og trenger 14 barn for å trygge alderdommen. I store deler av Europa synker faktisk folketallet i dag. Akkurat hvordan dette blir dratt inn i en debatt om hasj vs. Sprit lurer jeg også på. Jeg gidder i alle fall ikke å diskutere dette mere i denne tråden.

Når det gjelder matproduksjon så ser jeg ikke sammenhengen med sprit og tobakk.
Vis hele sitatet...
Sprit blir laget av korn eller poteter. Korn og potetdyrking tar opp arealer som kunne vært brukt til dyrking av mat, faktisk tør jeg påstå at korn og poteter er mat. Vin blir laget av druer, har du vært på ferie i mellom-Europa ser du fort hvilke enorme arealer med god landbruksjord som går med til å lage drueproduksjon. Tobakksplanten krever også god matjord og tar opp store arealer som kunne blitt brukt til matjord og dyrking av mat.

Mindre sprøytemidler, mindre arealer, mindre vann, javel, men nå er det såvidt meg bekjent ingen som spiser bomull i det daglige kostholdet.
Vis hele sitatet...
Dyrking av bomull foregår på jord som ellers kunne blitt brukt til dyrking av mat, krever enorme mengder vann, som ellers kunne blitt brukt til drikkevann eller til dyrking av mat. Se Aralsjøen for eks. Bomullsdyrking krever enorme menger sprøyemidler, plantevernmidler og gjødsel. Dyrking av industrihamp krever lite vann, kan utføres på jord som ikke er brukbar til matproduksjon, industrihamp trenger ikke sprøyemiddel eller gjødsel og utarmer ikke jorda som bomullsdyrking gjør.

Og hvis du har et minimum av kjennskap til jordbruk så vet du at man er nødt til i det minste å drive vekselbruk for å ikke utarme jorden, alternativet er kunstgjødsel og sprøyting. Spør en biodynamisk bonde om det, han kan sikkert gi deg noen tips. .
Vis hele sitatet...
Jeg har et minimum av kjennskap til jordbruk, og vel så det. Du nevner vekselbruk så du er vel klar over at hampeplanten blir brukt i vekseldyrking som en plante som tilfører utpint jord næring? Alternativet til bomull og sprøytemiddel er industrihamp, dette kan enhver bonde som driver økologisk fortelle deg. I Norge og resten av Europa har hampeplanten helt fram nyere tid blitt brukt for ikke å utarme jorda. Bønder som driver biodynamisk er gjerne de mest høylytte tilhengere av industrihamp.

Dersom du synes at industrihampens fortreffelighet ikke hører hjemme her bør du kanskje la være å diskutere det. Særlig etter som du ikke har noen argumenter som henger på greip. Ta ellers en titt på http://buv.blogspot.com/2004/10/industri-hamp-n.html eller http://www.eutopia.no/Hampebok.html Unge Venstre er vel neppe kjent som noen ihuga cannabis-legaliseringsforkjempere.

Ah, i dette eminente selskap av folk som er pro-cannabis hvor jeg er den eneste kverulanten som ikke slutter meg til "ryggklapperne" så kan jeg vel godt sammenlignes med Dr. Stockmann.
Og den "kompakte majoritet" i dette tilfellet er blant annet deg min venn.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner deg selv med Dr. Stockmann? Stockmann mistet sine pasienter, hans datter mistet jobben, familien ble kastet ut og folk knuste vinduene hans. En noe drøy sammenligning spør du meg.

Jeg har ikke hørt om noen som har mistet jobben pga at de har argumentert for at hasj er farlig og bør være forbudt, derimot er det ganske mange som opplever vanskeligheter og mister jobben fordi de argumenter for at cannabis bør være lov.

Snodig forresten, i de landene hvor hampdyrking er mest utbredt er likevel bomull og ull foretrukket til klesproduksjon, og i en del religiøse sammenhenger er tydligvis egyptisk bomull en klar favoritt..
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting imot bomull, men det hadde vært bedre for miljøet og matproduksjonen på jorda om vi klarte å dreie produksjon av klær over fra bomull til hamp. Sist jeg sjekket kom forøvrig ull fra sauen, og ikke fra en plante. Egyptisk bomull er fin den, men fibre og tøy laget av hamp er langt mer slitesterke og kan lages like fine og myke som bomull. Hamp isolerer bedre enn bomull, brenner dårligere, isolerer mot ultrafiolette stråler fra sola. Osv osv.

Lange og innviklede innlegg som handler om den tredje verden og framtidige katastrofer hører ikke hjemme i denne tråden. I den grad vi andre har brakt det opp har det vært for å svare på påstander som du legger fram.

Jeg kan godt diskutere cannabis vs alkohol, men dersom du mener at alkohol er et bedre, sunnere og mindre skadelig rusmiddel for enkeltmennesket og samfunnet bør du snart komme med noen argumenter for det synet, å misbruke Ibsen og å fare med tøv om industrihamp fører ikke fram.