View Single Post
Sitat av knuthulu
Tias har helt rett, planeten vår er fullt i stand til å produsere nok mat til alle. At vi i de mest industrialiserte deler av verden må redusere forbruket vårt er jo klart, akkurat hva det har å gjøre i en debatt om hasj vs. sprit vet jeg ikke. Ser man på matproduksjon og miljø kommer hamp klart bedre ut enn tobakk og alkohol.

Mindre bomullsproduksjon og mere industrihamp vil gjøre at vi kan produsere både mere klær og mere mat, med bruk av mindre jordbruksareal, mindre sprøytemidler og mindre vann. Dette har vært debattert før i denne tråden.

Å beskylde Tias for å sensurere dine innlegg og dette forumet for sensur er både feil og tullete. Det sier vel litt om det nivået du legger diskusjonen på er jeg redd for.

Å dra inn "en folkefiende" her er bare tullball for å si det pent. Sammenligner du deg selv med Dr. Stockmann? I en folkefiende angriper Ibsen "den kompakte majoritet" og flertallets ubetingede rett osv. Hva tror du har størst negative konsekvenser for en person i dag, å argumentere saklig for at cannabis-lovgivningen bør forandres eller å argumentere for alkoholens fortreffelighet framfor cannabis? Hvem er "den kompakte majoritet" i dag?
Vis hele sitatet...
I dag er planeten i stand til å produsere mat nok til alle, såfremt dyrkningsarealene blir riktig disponert og maten rett fordelt, men med den befolkningsveksten vi har må vi enten gjøre noe drastisk eller vente på at naturen tar affære.
En pandemi i "Svartedauen" skala er ikke noe hyggelig alternativ spør du meg.

Hva dette har i en debatt om hasj vs. sprit lurer jeg også på, men nå var det altså ikke jeg som kom trekkende med hampens fortreffelige egenskaper som nyttevekst.
Akkurat DET er nemlig også ganske uvedkommende for diskusjonen her.

Når det gjelder matproduksjon så ser jeg ikke sammenhengen med sprit og tobakk.

Mindre sprøytemidler, mindre arealer, mindre vann, javel, men nå er det såvidt meg bekjent ingen som spiser bomull i det daglige kostholdet.
Og hvis du har et minimum av kjennskap til jordbruk så vet du at man er nødt til i det minste å drive vekselbruk for å ikke utarme jorden, alternativet er kunstgjødsel og sprøyting.
Spør en biodynamisk bonde om det, han kan sikkert gi deg noen tips.

Ah, i dette eminente selskap av folk som er pro-cannabis hvor jeg er den eneste kverulanten som ikke slutter meg til "ryggklapperne" så kan jeg vel godt sammenlignes med Dr. Stockmann.
Og den "kompakte majoritet" i dette tilfellet er blant annet deg min venn.

Snodig forresten, i de landene hvor hampdyrking er mest utbredt er likevel bomull og ull foretrukket til klesproduksjon, og i en del religiøse sammenhenger er tydligvis egyptisk bomull en klar favoritt..

Sitat av Tias
Jeg har aldri påstått at planeten er balansert og matfordelingen rettferdig - tvert imot fokuserte jeg i mitt forige innlegg på at vi i vesten lever i overdådig luksus, mens andre igjen sulter.

Igjen, overdådig luksus som øl er unødvendig, usunt og ikke minst forferdelig urettferdig. Nå sier jeg ikke at vi skal forby ØL sånn uten videre, men det sier jo seg selv at dette er noe vi kan klare oss uten hvis vi en gang står i en posisjon som krever det.

Ikke nødvendigvis... Skal ikke prøve å protestere her, transport er vi sørgelig avhengig av, å påstå noe annet ville være idioti. Det er ikke alle grønnsaker som kan vokse her i Nord, og vi har vel delvis blitt avhengig av kjøtt for å få den næringen vi trenger - forutsatt at vi ikke importerer. Vel, cannabis har vist seg å være en ypperlig kandidat til fremtidens biobrennstoff, så hele Oppland og vel så det kan gjerne dekkes med cannabis hvis resultatene er gode nok

Høres ypperlig ut. Som du kanskje leste i mitt forige innlegg mente jeg at vi ikke skulle fokusere på dette, så hvorfor noen ville dyrke disse livsfarlige urtene er utenfor min fatteevne uansett.

Nå leste jeg gjennom tråden for å se hva som er slettet her, og jeg fant bare ett innlegg av deg som var fjernet. Jeg slettet ikke ditt forige innlegg, det var det Crew som sto for. Hvorfor? Jeg aner ikke, antakeligvis var det for kort og virket "usakelig", men hvis du prøver på nytt med et mer velartikulert innlegg så er jeg sikker på at det får stå i fred.

Husk at det er forskjell på sensur og vedlikehold. Jeg er villig til å vedde en femmer på at dette var sistnevnte.

Ha en god helg,
Tias

PS: Akkurat hva mener du det er symptomatisk på?

knuthulu: Haha, jeg liker virkelig stilen din
Vis hele sitatet...

Det er nok noe håpefullt å tro at den tredje verden vil utvikle seg til et idealsamfunn med en gang, mest sannsynlig vil de gå samme veg som oss og gjenta alle vestens mindre vellykkede bravader.
Kort sagt, de som ikke har drukket øl før kommer til å gjøre det, de som ikke har kjørt bil før vil gjøre det, de som ikke har røykt Marlboro før vil gjøre det, de som ikke har spist biff med bernaise før vil.....du ser poenget.
Om vi i vesten kommer med pekefingeren og sier at "Det der må dere ikke gjøre!" så blir vi i aller beste fall kastet på dør.

Og selv om vi senket vårt forbruk så vil forbruket på verdensbasis stige.

Når oljeressursene krymper inn vil det meste av transport måtte gå sjøveien, man vil ikke lenger kunne sette seg på et fly og lande i Santiago de Chile samme dag.
Den dagen vil Norge ha lite å eksportere, den derpå følgende svake kjøpekraft vil føre til at vi ikke kan satse på import av mat og i større grad må dyrke opp golfbanene igjen.
Jeg vet ikke om hamp er noe særlig å spise, vel er det sunt med fiber i kosten, men dog..
Siden de nordlige fylkene ikke har naturlige betingelser for dyrking av grønnsaker så vil vi være nødt til å holde oss med vinterforede dyr til eget forbruk, alternativet vil være å evakuere de nordlige bosetningene sørover.
Det siste er egentlig ikke noe alternativ så lenge vi er avhengig av bosetning for å opprettholde kravet til fiskeressursene der oppe.

Hvem vet, vi kan risikere å måtte satse på både kullkraft og kjernekraft for å ha noe som helst å eksportere i fremtiden.
At man da skulle plante til jordbruksarealene for å ha en nyttevekst som også er morsom å røyke høres litt spesielt ut spør du meg.

Når det gjelder beskyldningene om sensur så får jeg vel la være å glefse etter deg på grunn av det, selv om det var svært beleilig for mine motdebattanter at akkurat det innlegget forsvant...

Forøvrig tror jeg nok oljevekster kommer til å vise seg betraktlig mer allsidige i fremtidens jordbruk enn hamp, både p.g.a. forverdi og utnyttelsen til drivstoff.