View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ice-B
Oh store moderator.

Planeten vår er knapt nok i balanse som det er nå, og på enkelte steder er matmangel faktisk et stort problem, på tross av overproduksjon andre steder.
I vår del av verden har vi både overflod og luksusvaner, i den grad at vi bruker dyrkningsarealer som golfbaner, men det kan bli en ganske brå slutt på det en dag.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at planeten er balansert og matfordelingen rettferdig - tvert imot fokuserte jeg i mitt forige innlegg på at vi i vesten lever i overdådig luksus, mens andre igjen sulter.

Og den dagen nærmer seg med stormskritt, allerede nå har levestandarden i Kina økt betraktelig og den vil fortsette å øke, med de krav som følger den.
Den dagen hver eneste kineser skulle finne på å drikke en øl mer pr. dag enn de gjør i dag vil det merkes på verdens kornkamre, og det er ikke lenge til India kommer etter.
Vis hele sitatet...
Igjen, overdådig luksus som øl er unødvendig, usunt og ikke minst forferdelig urettferdig. Nå sier jeg ikke at vi skal forby ØL sånn uten videre, men det sier jo seg selv at dette er noe vi kan klare oss uten hvis vi en gang står i en posisjon som krever det.

Den moderne trenden med å leve vegetarisk er en mote som har vokst frem i takt med bedre transportmidler, den er med andre ord nærmest avhengig av olje.
Etterhvert som oljeressursene begynner å tynnes ut vil transport bli et problem, og vi kan risikere å måtte bruke jordbruksarealer til å dyrke oljevekster for å lage biologisk drivstoff til den stadig mer livsviktige handelsflåten vi forhåpentligvis har da.
Uten olje stanser skipstrafikken, hverken batterier, solceller eller hydrogen kan brukes for å drive større skip, og vi er sørgelig avhengige av å transportere mat og varer rundt i verden.

Så drømmen om hampjorder over hele Oppland kan du nok se langt etter..
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis... Skal ikke prøve å protestere her, transport er vi sørgelig avhengig av, å påstå noe annet ville være idioti. Det er ikke alle grønnsaker som kan vokse her i Nord, og vi har vel delvis blitt avhengig av kjøtt for å få den næringen vi trenger - forutsatt at vi ikke importerer. Vel, cannabis har vist seg å være en ypperlig kandidat til fremtidens biobrennstoff, så hele Oppland og vel så det kan gjerne dekkes med cannabis hvis resultatene er gode nok

Hva angår sukker og tobakk så er det varer vi uansett måtte importert med havgående transport, så det blir nok mindre utbredt i fremtiden.
Under okkupasjonen 1940-1945 lærte våre besteforeldre mye om vordan det var å dyrke sånt på egen hånd og være selvforsynt, det gikk heller dårlig.
I den grad det kan dyrkes noe som kan brukes til sukkerutvinning så vil det være en dyr prosess, og selv ikke i Finnmark er det nok soldøgn til å dyrke fullverdig tobakk.

Så med en sulten og kjøpekraftig tredje verden kan vi nok slå fra oss luksuslivet vårt.
Vis hele sitatet...
Høres ypperlig ut. Som du kanskje leste i mitt forige innlegg mente jeg at vi ikke skulle fokusere på dette, så hvorfor noen ville dyrke disse livsfarlige urtene er utenfor min fatteevne uansett.

Ellers er det symptomatisk at jeg plutselig finner ut at innleggene mine forsvinner.
Etter å ha lest reglene på kryss og tvers kan jeg fremdeles ikke finne noe som helst forbud mot å være uenig med en motdebattant, det er vel hovedessensen i en diskusjon.
Ikke kan jeg se at det slettede innlegget stred mot noen andre regler heller.
Da står vi igjen med det grimme alterantivet at noen slapp opp for argumenter og fant det mer behagelig å bruke "slettefunksjonen" enn å komme med innrømmelser.

Når sensur blir en maktfaktor er debatten død, og ytringsfriheten med den.

Les Ibsens "En folkefiende" og se om du kjenner igjen noe der.
Vis hele sitatet...
Nå leste jeg gjennom tråden for å se hva som er slettet her, og jeg fant bare ett innlegg av deg som var fjernet. Jeg slettet ikke ditt forige innlegg, det var det Crew som sto for. Hvorfor? Jeg aner ikke, antakeligvis var det for kort og virket "usakelig", men hvis du prøver på nytt med et mer velartikulert innlegg så er jeg sikker på at det får stå i fred.

Husk at det er forskjell på sensur og vedlikehold. Jeg er villig til å vedde en femmer på at dette var sistnevnte.

Ha en god helg,
Tias

PS: Akkurat hva mener du det er symptomatisk på?

knuthulu: Haha, jeg liker virkelig stilen din
Sist endret av Tias; 22. september 2006 kl. 10:15.