View Single Post
Sitat av Ice-B
Hva angår alkoholrelaterte skader hos mennesker som har drukket f.eks. en pils til lunsj, en pils til middagen og en pils til kvelds hver dag i 50 år så er de forsvinnende små.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg siterer wikipedia. ”Alcoholic cirrhosis develops in 15% of individuals who drink heavily for more than a decade. There is great variability in the amount of alcohol needed to cause cirrhosis (as little as 3-4 drinks a day in some men and 2-3 in some women)”. Med andre ord er det ikke vanlig å få skrumplever av noen få øl til dagen, men det er langt fra noen sjeldenhet. Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden: Alkohol er et giftstoff for kroppen. Alkohol har helsemessige skadevirkninger ved både bruk og misbruk som langt overgår skadevirkningene fra cannabisbruk eller misbruk.


Sitat av Ice-B
Give me a break!
Du er frisk som en fisk og tenker ikke et døyt på medisinsk virkning når du fyrer en blås.
At du da kommer drassende med de argumentene og "ber for din syke bror" blir litt for patetisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har et trykk i øynene som er borderline grønn stær. Går jeg en periode uten å røyke stiger trykket så mye at legen min vil ha meg over på øyedråper. For tiden røyker jeg ikke pga av diverse jobbrelaterte ting og må antagelig snart over på øyedråper. Alternativet til øyedråpene hadde vært en plante eller to stående i en høvelig krok. Hva tror du hadde vært mest praktisk og økonomisk for både meg og samfunnet? Give me a break indeed.

Jeg ber sjeldent, men dersom det er patetisk å be om at kreftpasienter og lignende skal få lov til smertelindring ved hjelp av cannabis har jeg ingen problemer med å være patetisk. Å nekte syke mennesker den medisin de etterspør synes jeg derimot er temmelig brutalt.

Sitat av Ice-B
Og forresten så har jeg også lest de fleste av de sidene du henter argumentene fra.
Vis hele sitatet...
Mulig du har lest dem, men det virker ikke som du har forstått særlig mye.

Sitat av Ice-B
En fullkommen sannhet trenger ikke propaganda, men en løgn som blir gjentatt tilstrekkelig mange ganger blir oftest akseptert som en sannhet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Cannabis trenger ikke propaganda, kjedelige vitenskapelige fakta holder lenge. Sannheten om cannabis har blitt forsøkt fordreid og hemmeligholdt. Til tross for et halvt århundre med anti-cannabis propaganda der løgner har blitt presentert som sannheter ser det ut som om sannheten nå er på vei fram.

Utgangspunktet for denne tråden var spørsmålet ”Viss hasjen og spirten ( 96 % ) var noe helt nytt å staten skulle bestemme hva som skulle ha blitt legalisert, hva tror du hadde blitt svaret ?”

Kanskje vi skal la ekspertene svare på dette.
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Professor Fanny Duckert: ”Det ville i hvert fall ikke være alkohol, det er helt klart det mest skadelige rusmiddelet. Det er giftig og gir flest bivirkninger.”

Overlege og psykiater Hans Olav Fekjær ved Blå Kors: ” I verdens to mest folkerike land bruker et klart flertall ikke noe rusmiddel, men hvis jeg måtte velge ville jeg si de vanlige beroligende tablettene, så de og hasj og khat. Dette kan brukes med lite skadevirkninger”

Jeg synes det viser litt av det himmelropende ulogiske stigma som hefter ved cannabis-planten når syke folk ikke får medisin, og bønder ikke får lov til å dyrke en rusfri-plante pga av at planten også kan være et mildt og antageligvis minst skadelige rusmiddel som finnes. Det finnes ingen logikk eller rasjonell tanke bak det å tillate alkohol og nikotin som lovlige rusmiddel, for så å totalforby og demonisere cannabis. Alkohol er lovlig pga historie, kultur og sterke økonomiske interesser, ingenting annet. Cannabis er forbudt pga de samme tingene.
Sist endret av knuthulu; 12. september 2006 kl. 17:20.