View Single Post
Sitat av Goophy
Mushy, hvor lenge har du trent kampsport og hvor mange forskjellige?

Det virker ikke som du har snøring på hva du skriver om i det hele tatt. Selvforsvarssystemer vil ikke fungere mo Muay Thai fordi de ikke trener på blokkeringer av slag og motslag, men heller leddmanipulasjon og kast etc.

Treffer du en som kan slå hardt og koordinere slagene kommer du til å ligge på bakken før du vet ordet av det, uansett hvor mange belter du har i selvforvarstull. Har du ikke riktig teknikk er du hjelpesløst. Kan du bakkekamp nytter det ikke mot en som kan slå og har kan mininalt sprawl.

Jeg har trene TaekWonDo og Shotokan da jeg var liten og Muay Thai og BJJ nå, så vil si jeg har litt greie på hva jeg snakker om...

Edit: Hørt historien om Bas Rutten og dørvaktene i sverige?
Vis hele sitatet...
Jeg instruerer, trener, og har trent Ju Jitsu i 9 år nå. Jeg kan si at jeg har snøring, fordi jeg ikke påstår at noe er bedre enn noe annet. Og du som ikke har trent selvforsvar, ikke kom hit og si til meg, som har trent det i 9 år, at vi ikke trener på blokkeringer. Det er det som er greit med selvforsvarssporter, det går gjennom alt. I Ju Jitsu har vi slag/spark, bakkekamp, kast/fellinger, selvforsvarsteknikker, pressurepoints, holdegreper.

Kast og leddmanipulasjon, som du skriver at vi trener, er en DEL av den store teknikken (og du må for faen ikke glemme at BJJ kommer fra Ju Jitsu, og at vi har samme bakke/kast-teknikker som dere). Først er det oversikt. Deretter er det observasjon, så kommer første forsvar, som gjerne er en blokk mot et slag/spark. Så kommer f.eks et oppmerksomhetshemmende slag mot nesen (tårekanalene åpnes, og du blir midlertidlig blind). Deretter kan det komme et kast, eller en felling av typen leddmanipulasjon, hvor angriperen går i bakken. Deretter er det holdegrep, og igjen avstand, slik at du kan lese neste bevegelse, fra han eller andre angripere.

Så igjen vises det at du snakker om ting du ikke har peiling på. Ikke snakk om selvforsvar, når du tydelig vis ikke vet noe som helst om det.

"Har du ikke riktig teknikk er du hjelpesløst" - her er vi for en gangs skyld enige. Dette er det viktigste i alle sporter.

"selvforvarstull" - dette er et typisk sitat fra en BJJ-utøver, for vi har de i Ålesund vi også. Holdningen til andre kampsporter som styrer unna "slå så hard du kan og bol til du steiner"-teknikken er totalt fraværende, og akkurat som Gracie gjorde, tror at de er bedre enn alle andre. Få litt respekt, din dritt.