Tråd: legalisere?
View Single Post
tias: åkei litt uenighet er alltid koselig, spesielt med rene politiske spørsmål som sosialstønad, men det blir vel irelevant her, så vi dropper den

tomiz: hmz. åkei. Skal prøve å gå igjennom punkt for punkt.
Dette er til dels betraktninger, ikke fakta, men delvis basert på fakta.
- Har også sett de statistikkene på Sirus, og de viser ikke at 1/3 av den voksne befolkningen har prøvd cannabis. Kan godt hende at EU sitt organ er feil, men det er ikke 1/3. Dagbladet og VG har, som media bruker å gjøre, snudd litt på statistikken for å skape sensasjon. De er trossalt tabloidmedia.
- Sjansen for å bli tatt for cannabisbruk er eksisterende, se bare på hva som skjedde på akerselva
- Legalisering er ikke nødvendig for å gi saklig "skadeinformasjon" om cannabis.
- Jeg er enig i at flere resurser vil bli frigjort ved en eventuell legalisering, i form av politiressurser, men disse vil gå til politiets andre saker, ikke til rehabilitering. Jeg er uenig i at en eventuell beskattning av cannabis ikke vil være nok til å dekke rehabilitering, hvis ikke prisene stiger ganske mye, noe som ikke vil være ønskelig siden da vil folk fortsatt ty til det svarte markedet.
- Det vil være lettere å søke seg til rehabilitering hvis det blir legalisert, men vil være umulig å tvangsinnlegge noen hvis det er legalisert.
- Av personlig erfaring har hodet mitt det bedre av å drikke alkohol 2-3 ganger i uka enn å røyke cannabis 2-3 ganger i uka. Derfor påstår jeg at cannabis er et sterke stoff for psyken. Alkohol dreper hjerneceller, ja. Men ikke i større grad enn cannabis bedøver, og hjerneceller dør hele tiden samtidig som det skapes nye.
- Som jeg har nevnt tidligere, mener jeg at enten skal vi legalisere alle rusmidler, og ta konsekvensene av det, eller forby alle. Vi kan ikke bare gå for de mindre harmløse, og utelukke andre fordi vi kaller dem farlig, siden alle rusmidler har negative sider.
- Med empirisk forskning mente jeg observasjon. Og vitenskapen observerer, så empiriske resultater er mer holdbare enn rent rasjonelle resultater i forhold til hvordan virkeligheten er.
- Jeg er enig i at kriminaliseringen skaper en destruktiv kraft, men som jeg har nevnt tidligere, en kan ikke bli misbruker uten å ha noe å misbruke, uansett om det er lovlig eller ikke lovlig, og det er de som misbruker rusmiddelet som er problemet her, ikke alle de som er snille og greie og røyker en gang i blant.