Tråd: legalisere?
View Single Post
Sitat av L0rdMeL
tomiz: Litt statistikk, hva regner du som den voksne befolkningen? 20-30? feil. Du må ta med de helt opp til 60-70 år. Og derfor må du regne med at max 10% av røyket, kanskje færre.
21% av befolkningen i oslo mellom 15 og 20 år har røyket. Det var høyere for 5 år siden.
Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si, for du har enda ikke kommet med et godt argument for legalisering, som hvertfall jeg er enig i. Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for.
Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert, og frihet har vært viktigere, for eksempel måtte forfattere på 15-1600 tallet som kritiserte kirka gi ut bøkene i nederland for å unngå straffeforfølgelse.
Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her.
Vis hele sitatet...
Du legger opp både spørsmålet og svaret, og sier jeg tar feil? Ugh.

Både Dagbladeto og VG rapporterte dette i 2004, (?) hvor det stod at over én million mennesker har prøvd cannabis i norge. Dette er 1/3 av den voksne befolkningen. Aldersgruppene 30-40 og 40-50 var aldersgruppene hvor flest hadde prøvd det, da helt opp i 49% i førstnevnte gruppe.

Bruken i aldersgruppen 15-20/25 går opp og ned som en jo-jo, men siden 1990 er det jo en klar oppgang både i norge og resten av verden. Vi lå på 15% i 2001 husker jeg rett, så plutselig lå vi på 19% i samme aldersgruppe året etter. Så var vi nede på 14% - for så og gå opp et par prosent igjen. Som sagt tror jeg dette er mørketall. Veldig. Mørke. Tall.

"Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si"

Det er det, absolutt. Tingen er at det er 110% sant, og istedet for å si at du er uenig så kan du gro deg et par baller og motbevise de "dårlige" argumentene mine.

" Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for."

Forklar gjerne litt nærmere. Har vanskeligheter for å rive deg et nytt anus når du ikke fronter meningene dine i det hele tatt.

"Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert"

- Og derfor bør vi bare fortsette slik vi gjør nå, for genene våre gjør oss disponibel for et høyere misbruk enn nederlendere? Sprøyt. Gir man folket friheten så skaper man ansvarlige mennesker. Behandler man de som barn, så oppfører de seg gjerne slikt.

"Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her."

Dette er det dummeste jeg leser. Mener du alkoholkulturen eller ruskulturen generelt? Media liker å avbilde oss som en "versting" til sammenligning av andre land, men det er langt fra sannheten. Både USA, England, Kanada, Frankrike, Tyskland m.fl er langt verre på både flaska og jointen enn vi er. Vi har de siste 10 årene utviklet et helt for jævlig drikkemønster, men det vil jeg delvis skylde myndighetene og media for, som nærmest har trødd det ned halsen vår. Jeg møter stadig vekk på personer som ikke tenker på alkohol som et rusmiddel engang! - De færreste ser jo på det som et skadelig stoff.

Nederland er uansett ikke det eneste eksemplet vi kan se på. 10 stater i USA på 70-tallet avkriminaliserte cannabis helt, og bruken gikk ned over hele linja! Vi har Kanada, Sveits, Portugal og flere andre europeiske land som ikke har ramlet over bord etter en liberalisering av loven. Salg over disk er ikke synonymt med høyere forbruk enn forbudsland. Skadene av straff - og bare det å ha et svart marked er langt større enn en legalisering av et så svakt rusmiddel vil kunne gi oss, uansett.

Men jeg ser gjerne at du svarer på hvorfor legalisering ikke vil være en god idé.