Tråd: legalisere?
View Single Post
Proxick; MysterialPhysco; Miljøpartiet de grønne; www.gronne.no er for legalisering/avkriminalisering og en del annet snæcks.

tomiz: Litt statistikk, hva regner du som den voksne befolkningen? 20-30? feil. Du må ta med de helt opp til 60-70 år. Og derfor må du regne med at max 10% av røyket, kanskje færre.
21% av befolkningen i oslo mellom 15 og 20 år har røyket. Det var høyere for 5 år siden.
Du sier at de som ikke er for legalisering ikke har hørt de rette argumentene, det mener jeg er ganske sofistisk av deg å si, for du har enda ikke kommet med et godt argument for legalisering, som hvertfall jeg er enig i. Jeg er imot dagens ordning, men også imot den du er for.
Nederland er ofte brukt i slike sammenhenger, men det vi ikke må glemme av er at Nederland er et land med lang historie hvor rusmisbruket er generelt mer kontrollert, og frihet har vært viktigere, for eksempel måtte forfattere på 15-1600 tallet som kritiserte kirka gi ut bøkene i nederland for å unngå straffeforfølgelse.
Ruskulturen i Norge er av en helt annen art enn den i Europa ellers, og derfor vil ikke samme regelverk fungere her.

Proxick: Partier ville nok heller tapt stemmer hvis de gjorde det, siden ungdommen ikke er alle som stemmer her i landet.