Tråd: Ritalin
View Single Post
Ritalin brukes mot ADHD; den øker blodgjennomstrømningen til de frontale områdene i hjernen. Dermoed øker de kognitive evnene, som konsentrasjon og inpulskontrollen, noe som folk med ADHD i utgangspunktet mangler i forskjellig grad.

Innholdet i Ritalin er; (kilde: www.felleskatalogen.no, søk "ritalin").
"TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Methylphenidat. hydrochlorid. 10 mg, const. q.s. Med delestrek. " Videre sitat: "Dagsdosen må ikke overskride 60 mg."
Methylphenidat er virkestoffet (Opptil 15%) (kilde: http://www.mentalhealth.com/drug/p30-r03.html).

Personlig vet jeg av folk med ADHD (voksen) at over en 12 timers bruk inntas 3 rabletter hver fjerde time. Hva som er brukbar dose for en rus, kommer jo av hvor mye mental klarhet man vil ha eller om man foretrekker "rushet" ved amfetamin. Det jeg mener er at rusen i ritalin er en "ekstrem" klarhet på det mentale plan; konsentrasjonen økes og man kan dermed kontrollere impulsiviteten (dobbel funksjon).

For å innta ritalin er det beste å knuse tabelettene, hvor man så sniffer pulveret.
Dette siden man får raskest effekt (blodårene i nesen) og at man ikke tar skade av hjelpestoffene i ritalin (f.eks. "kalk" for å kapsle Methylphenidat og dermed formes som tablett). Dermed er hjelpestoffene "gode" siden ren Methylphenidat ville ha skadet nesen/kroppen, og overdose ville ha forekommet i større grad.

Siden dagsdosen ikke skal overskrides 60 mg/6 10 mg tabeletter kan man gå ut fra at man blir ruset av 6 tabeletter. Dette er også det jeg har hørt fra meget sikre kilder.
UANSETT: sjekk med legen ved bruk av EKG om hjertet ditt tåler belastningen fra ritalin. Bare si at du har hørt at det finnes hjertefeil i slekten din, som unnskylding for testen.