Tråd: legalisere?
View Single Post
Sitat av L0rdMeL
Det å bruke alkohol-argumentet i forbindelse med legalisering, ser jeg på som ganske tåpelig.
Det er ingen forbindelse mellom alkohol og cannabis
Derfor vil enhver sammenligning mellom de to ikke føre fram til noe.
Vis hele sitatet...
Når myndighetene gjør forskjell på rusmidlene, er det naturlig å sammenlikne dem for å se om det er ei fornuftig oppdeling. Det går absolutt an å sammenlikne forskjellige rusmidler mht. skadevirkninger.

Det at et rusmiddel er lovlig, betyr ikke nødvendigvis at et annet også skal være det.
Men, hvis det allikevel er slik, så er det ingen grunn til ikke å legalisere alle rusmidler, og slike tilstander ønsker vi vel ikke. For er vi mennesker med vårt begjær egentlig klar for såpass mye frihet til å ødelegge oss selv på forskjellige måter?
Vis hele sitatet...
Hva slags "tilstander" er det snakk om? Vi veit ingenting om hvordan et samfunn hvor alle rusmidler var lovlige hadde sett ut. Vi veit hvordan et samfunn hvor cannabis er lovlig ser ut - det ser helt ok ut. Er vi klar for friheten? Friheten er der allerede. Alle slags rusmidler kan kjøpes på gata. Det eneste vi kan håpe på å gjøre er å begrense bruk og skadevirkninger; og det har vist seg at forbudspolitikk ikke er en effektiv måte å gjøre dette på.

Og så har vi dette med at "under kontrollerte former kan vel cannabis legaliseres". Alkohol er legalisert under kontrollerte former, en kan ikke drikke på offentlige steder, og steder som skal servere alkohol må søke om bevilling, i tillegg er det ikke lov å selge alkohol i butikker etter visse tidspunkt. Og allikevel er det mange som havner på skråplanet p.g.a alkohol alene.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det. Men disse ordningene er med på å begrense antallet.

Men selvfølgelig er det ikke meningen at enkelttilfeller skal få ødelegge for flertallet, derfor er alkohol fortsatt lovlig.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke derfor. Grunnen til at alkohol er lovlig har med tradisjon å gjøre, og det har også med den mislykka forbudspolitikken å gjøre.

Derfor kunne selvfølgelig cannabis også vært lovlig, for vi vil jo ikke at enkelttilfellene som blir gale, og ødelegger livet sitt skal ødelegge for dere andre helt friske, som røyker hver dag og selvfølgelig ikke får gjort noe på skolen(finnes unntak selvfølgelig) og derfor får en dårligere fremtid enn oss andre.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Ikke prøv deg.

Har dere tenkt på at cannabis høyst sannsynligvis vil bli dyrere ved et eventuelt statlig salg; slik at smugling fortsatt vil forekomme, på samme måte som hjemmebrentsproduksjon eksisterer.
Vis hele sitatet...
Men likevel er alkohol regulert. Vi gjør ikke alkohol forbudt igjen fordi smugling og hjemmebrenning eksisterer, gjør vi vel?

Og tilslutt, bare for å terge MysterialPsycho, kan du vise til statestikk som viser at de som bruker sterke dop, ikke begynte å røyke hasj før det?Det finnes selvfølgelig unntak i Knips-miljøet, men det er unntak, ikke regel.
Vis hele sitatet...
Sjølsagt bruker de fleste cannabis før de prøver hardere rusmidler. Det er nettopp fordi cannabis er et mjukere rusmiddel. Dette i seg sjøl beviser ingenting, og er ikke et argument mot legalisering, da legaliseringsforsøk i andre land ikke har ført til økt bruk av hardere rusmidler.

Personlig synes jeg norsk lov er helt ok iforhold til rusmidler, men det er også fordi jeg ikke har så stor respekt for dere kids som flyr rundt og tror cannabisrøyking er kult, og synes at det er bra staten har satt visse begrensninger. Vil dere absolutt røyke fritt, så flytt til et land hvor du faktisk kan det.
Vis hele sitatet...
Fantastisk argument. "Hvis du ikke liker det her, så kan du jo flytte!" Det er lov å arbeide for ei sak du trur på her i landet. Hvis du ikke liker det, kan du flytte.

Og en siste ting, hvis jeg nå en gang klarer å studere meg ferdig, og får en jobb og kanskje betaler skatt, så irriterer det meg at de skattepengene jeg betaler blir igjen utbetalt til dere late hasjrøykere som ikke gidder å jobbe og går på sosialen isteden.
Vis hele sitatet...
Sist endret av forever_k; 16. februar 2006 kl. 01:22.