View Single Post
Sitat av Bullfr0g
Dersom du satser på å bli befal i Forsvaret, anbefaler jeg deg først å bestemme deg for hvilken gren du vil jobbe i. Søk deg så inn til ei avdeling som ligger innen denne grenen, før du etter 1/2 søker på GBU-opptak. (generell befalsutdanning).
Det er et faktum at norske BS (befalsskoler) legges ned, og avdelingene utdanner sine egne befal til eget bruk. Dette sikrer bedre kjennskap innad + skreddersydde befalselever som er bedre utdannet.
Deretter kan du evnt. søke deg på KS (Krigsskolen). Men dette finner du ut av når du er inne i systemet. Tro meg, det kommer fort.

MP (militær politiet) har, så vidt meg bekjent, egen utdanning på Lillehammer eller Gardermoen. (husker ikke avdelingsnavnene). Dette finner du ut av på sesjon, når du forteller Kapteinen hvor du ønsker deg.
Vis hele sitatet...
For å legge inn rettelse: Forsvaret kutter ut GBU-ordningen der soldater etter et halvt år kunne starte befalsutdanning. Dette fordi man ikke fikk gode nok kandidater. I høst økte antall plasser på tradisjonell befalskole og framover kommer det nok til å være en blanding av tradisjonell BS og flinke soldater som blir tilbudt GBU...

Og videre på MP: Utdanningen foregår på Sessvollmoen på MP-skolen og man kan havne overalt etter dette. Det stemmer at mp-soldater(og befal) holder seg for seg selv og blir av mange, urettmessig, sett litt ned på. Dette fordi hvis soldater er drita/slåss på byen så er det militærpolitiet som tar hånd om dem. Og fordi de ransaker rom for nark/alkohol og foretar fartskontroller på leiren...
Selv er mitt inntrykk at de som er mp trives veldig godt med det. Kjenner folk som har vært mp-befal og jobber selv i Forsvaret. Å bli MP i førstegangstjeneste er faktisk rimelig vanskelig og er en av få steder man må gjennom opptak og seleksjon for å i det hele tatt komme inn.


Sitat:
Hvis du går GBU og fullfører det, kan du søke/bli tilbudt stilling som sersjant eller la være.

Må sies at det skal litt til for å bli tatt opp som GBU(en må utmerke seg osv) Tviler på om du kan "la være" å gå året som sersjant når du er ferdig med GBU-utdanninga. Forsvaret vil ha noe igjen for den utdanninga du gir, så om du blir tatt opp som GBU-elev skriver du under på en kontrakt som binder deg til ett år i praksis som sersjant i Forsvaret.
Vis hele sitatet...

Du kan absolutt slutte når du vil. Men du får selvsagt ikke godkjent gjennomført grunnleggende befalsutdanning...er kun ved plikttjeneste etter Krigsskole at man må kjøpe seg ut for å slippe plikttjeneste.