View Single Post
Sitat av svaagan
Hvis du går GBU og fullfører det, kan du søke/bli tilbudt stilling som sersjant eller la være. Må sies at det skal litt til for å bli tatt opp som GBU(en må utmerke seg osv)
Vis hele sitatet...
Tviler på om du kan "la være" å gå året som sersjant når du er ferdig med GBU-utdanninga. Forsvaret vil ha noe igjen for den utdanninga du gir, så om du blir tatt opp som GBU-elev skriver du under på en kontrakt som binder deg til ett år i praksis som sersjant i Forsvaret.

Sitat av duxo
Er det ikke mulig for meg å gå ett år som befal, for deretter å velge om jeg vil ha et praksiskår eller slutte? Utskrevet befal?
Vis hele sitatet...
Ikke helt sikker på om jeg helt skjønner hva du mener her... Etter at du er ferdig med befalsutdanninga går du ett år som sersjant. Dette er praksistiden din og du er da utskrevet befal. Etter at du er ferdig med dette året har du graden fenrik. Haka da er at du da må søke på stillinger i Forsvaret. Etter at du er ferdig med praksistiden som sersjant er det ingen automatikk i at du får fortsette i Forsvaret, dog sjansen for at du faktisk får tilbud om videre engasjement som fenrik jo er ganske stor.