View Single Post
Sitat av Thedeeq
Gå for Sanitet eller MP du, så gjør du en av de viktigste jobbene i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Kan ikke de som ikke har avtjent førstegangstjenesten drite i å svare her kun for å øke antall poster ?

Saniteten i det norske Forsvaret er absolutt ikke det viktigste vi har av norske militæravdelinger.
Skal heller ikke skryte mer av GSV (noe jeg har gjort veldig mye), men det er fakta av HMKG og GSV er de prioriterte avdelingene i Forsvaret, fordi de faktisk løser et skarpt oppdrag. HMKG ifa. beskyttelse av kongefamilien og GSV ifa. grensevakt mot yttergrensen av schengensamarbeidet og Russland.

Videre, om du tenker på en kariere i forsvaret kan jeg anbefale å prøve opptaket til FSK (Forsvarets Spesial Kommando), HJK (Hærens Jeger Kommando) og MJK (Marine Jeger Kommando). Her får du virkelig testa deg for hva du klarer av fysiske og psykiske påkjennelser.

Dersom du satser på å bli befal i Forsvaret, anbefaler jeg deg først å bestemme deg for hvilken gren du vil jobbe i. Søk deg så inn til ei avdeling som ligger innen denne grenen, før du etter 1/2 søker på GBU-opptak. (generell befalsutdanning).
Det er et faktum at norske BS (befalsskoler) legges ned, og avdelingene utdanner sine egne befal til eget bruk. Dette sikrer bedre kjennskap innad + skreddersydde befalselever som er bedre utdannet.
Deretter kan du evnt. søke deg på KS (Krigsskolen). Men dette finner du ut av når du er inne i systemet. Tro meg, det kommer fort.

MP (militær politiet) har, så vidt meg bekjent, egen utdanning på Lillehammer eller Gardermoen. (husker ikke avdelingsnavnene). Dette finner du ut av på sesjon, når du forteller Kapteinen hvor du ønsker deg.

Til slutt vil jeg anbefale deg å søke GSV - Grensevakten.

Lykke til i militæret. Bra det finnes sånne som deg som faktisk avtjener vernePLIKTEN.

Hilsen x-militær.