View Single Post
Sitat av Dionysos
Vær så snill, ikke prøv å opphøye\redusere (stryk det som ikke passer) Eia & Tufte sin humor i Åpen Post til "opprør mot det etablerte". Jeg sitter ikke med, riktig nok uten å ha lest noen hovedfagsoppgaver om Åpen Post, med inntrykket at det de driver med noensinne har vært samfunnskritikk. En slags kommentar, ja, men opprør eller dyptpløyende kritikk har det vel aldri vært snakk om.

At de bruker postmoderne uttrykk som bærende element i humoren sin er det vel liten tvil om, men noen politisk agenda tror jeg de skal slippe å ha på seg at de driver. Og når proklamerte Harald Eia at det var hans visjon å opprettholde den etablerte samfunnssannheten, hvis dette er hans offisielle syn?
Vis hele sitatet...
Det prøver jeg heller ikke, det er Eias uttalte mening, og aner ikke om det finnes hovedoppgaver om det heller. Men "Den der kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han har ikke skjønt meget av begge deler" eller noe sånt. Den "postmoderne" oppfatning om at det ikke er sannheter er noe Eia bruker i sin humor. Han spøker med det som majoriteten ser på som underlig, ikke det som oppfattes som naturlig. Han mener å utfordre, men svært få ser det, i praksis tro jeg han oppnår det motsatte.

Fant dette fra Eia: (Der fant jeg jammen en hovedfagsoppgave om Eia også, jøss)
"Jeg begynte med sosiologi fordi jeg var opptatt av Bourdieu. Jeg synes han har forandret livet mitt. Han og Heidegger, som jeg leste fra jeg var veldig ung. Heidegger lærte meg å se forholdet mellom subjekt og objekt på en ny måte. Isteden for å oppfatte det folk sier som sant eller usant, ser jeg bare på det som en mening.

-Det hjelper ikke å tulle med virkeligheten. Hvis du for eksempel skal tulle med NRK, kan du ikke forholde deg til det virkelige NRK, men til folks kollektive oppfatning, sier Harald."

Sitat av Dionysos
Jeg synes tvært imot at de har finslipt uttrykket sitt over årene, og selv om mange av vitsene kan virke mindre friske og originale nå synes jeg de gjennomfører dem bedre enn noensinne.
Vis hele sitatet...
Jeg synes vitsene er litt oppbrukte, skjønt utførelsen kanskje er bedre.

Sitat av Dionysos
Men når det er sagt så synes jeg vi skal spare Eia, Tufte og co for å overanalysere dem, å dekonstruere humor er som oftest lite fruktbart. Enten så "funker" humoren, eller så gjør den det ikke.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men "alt henger sammen med alt" Eia oppnår å spre det motsatte budskap, det er med på å lamme folks bevissthet. Jeg ønsker ikke å anklage humoren i seg selv, men hvordan den virker, og jeg tror den virker mot sin hensikt, for en hensikt har den.