View Single Post
Det er helt korrekt at man stiller spørsmål ved tilværelsen. Problemet kommer når man forklarer den fysiske tilværelsen med ikke-fysiske midler og metoder som religion jo i bunn og grunn er. Religionene blir hele tiden tilpassa samfunnet for at den skal bli lettere akseptert blant folket. Det er f.eks bare kristenfundamentalistene som nå påstår at kvinner skal tie i forsamlinger, mens den "vanlige" kirkegjenger har et mer progressivt syn på saken.

Jeg bor på vestlandet (har dog ikke vokst opp her) og har snakka med endel mennesker som kalelr seg kristne, og det er merkverdig mange av dem som har et fysisk forhold til enten Gud eller Jesus. Jeg tror det er flere enn du tror som faktisk tror/mener at Jesus er med dem, uansett hvor de befinner seg. Folk som blir "frelst" påstår jo nettopp dette, at de fikk et "kall" fra Gud/Jesus, at han snakka til dem og befalte dem om å vende om og vie livet til kristendommen. Det er nok, som du sier, mange som føler trøst i troen, men det synes jeg faktisk er uvesentlig.
Jeg så et innslag på lokal-TV her i Stavanger som en mann fra Sandnes som hadde fått et kall fra Gud om å gå gjennom hele Afrika på langs for å fortelle om Jesus. Intervjueren spurte mannen glad og fornøyd om han var godt forberedt, om han hadde kjøpt gode sko, hvor han skulle få mat fra osv. Ikke ETT eneste kritisk spørsmål var det å finne, og mannen fikk lykkeønskninger fra slekt og naboer osv. Jeg mener det er åpenabrt at mannen er gal, men fordi det er kristendommen som er årsaken til galskapen har man ikke lov til å ytre seg mot det. Det er det som irriterer meg mest.

Når det gjelder ødeleggende konsekvenser mener jeg ikke, som veldig mange andre hevder, at religion fører til krig. Det er et fåtall av de senere større krigene som reelt sett har religion som hovedgrunn. Det jeg mener er ødeleggende, med unntak av den tidligere nevnte aksepterte galskapen, er den manglende viljen til å se dobbeltmoralen i de troendes meninger.

I Norge er det titusenvis, kanskje i hundretusener, av fundamentalister som er motstandere av homofilt samliv, skillsmisser, samboerskap, abort, samtidig som man påstår man preker om Guds grenseløse godhet mot menneskeheten. I USA har man en sterkt religiøs president som mener at det ikke er usannsynlig at menneskene IKKE stammer fra apene, men at menneskeheten bare er omtrent 7000 år gammel. Men du vet sikkert dette fra før.

Forøvrig er jeg like sterk motstander av Islam, Hinduisme osv som jeg er av kristendommen, det er bare at kristendommen er den som påvirker meg mest i hverdagen.
Sist endret av DonTomaso; 18. august 2005 kl. 03:12.