View Single Post
Kommunisme er garantert den knappen man skal trykke på for å få en diskusjon med sikkelig spredte synspunkter på et internettforum, kanskje med unntak av "innvandring". Jeg orker ikke kaste meg inn i diskusjonen om Sovjet var en kommunistisk stat, eller om kilder fra ytterste høyre fløy er objektive. Det er på tide å innse at _ingen_ som har overlevd det forrige århundret har unngått å bli påvirket av de revolusjonære bevegelsene som kjørte seg fast i diktaturer over hele kloden. Å finne noen som kan uttale seg objektivt om disse tingene er helt umulig, fordi alle som har en forståelse av enkle politiske systemer har en formening om hvordan de skal være.

Jeg velger heller å svare på de spørsmålene som stilles i starten av emnet.
Hva tenker folk når det gjelder kommuninister? Det første som treffer oss er de "stygge" under kalde krigen. Etter prosjekter om den kalde krigen er det jo klart at vi har to sider, og begge er skylden i det.
Vis hele sitatet...
Når jeg hører kommunisme tenker jeg Sovjet og Kina og lignende diktaturerer, siden de er de eneste statene som har brukt det navnet om seg selv. Når jeg hører kommunist, derimot, tenker jeg egentlig mest på helt ok folk som har sin visjon for en bedre verden, selv om den kanskje er annerledes enn min egen. Jeg kan garantere at de færreste kommunister er ute etter å innføre et diktatur og pressesensur, selv om det gjerne er dit assosiasjonene går. Det blir litt som med liberalister og anarkister - de ønsker så og si nøyaktig de samme samfunnsreguleringene, men har helt forskjellige forestillinger av hvordan ting vil utarte seg, og grunner til å ønske det slik (jeg tenker anarkisme som i "ingen hersker", ikke anarkisme som i "veltede biler som brenner og folk som plyndrer televisjonsapparater fra elkjøp") . Og begge typene tar antagelig feil. Det er bare dumt å angripe andres synspunkter fordi styrer med samme navn har sørget for at folk dør gjennom tidene. Newsflash, mennesker som har hatt navnet "Per" eksisterer over hele verden, men du gir ikke dem skylden for at foreldrene til Per Orderud ble drept og plaget oss med overskrifter på VG gjør du vel?
Men er nåtidens kommunister i Norge imot landet vårt og hyller Stalins ord, eller er det bare gruppe-likestillingen i samfunnet i samfunnet som intresserer dem?
Vis hele sitatet...
Jeg har iallefall aldri møtt en kommunist som har hyllet Stalin, og Sovjet er vel heller en modell på hvordan ting ikke burde gå. I noe tilfelle er det vel ikke realistisk med en stor ideologisk forandring i Norge, verken mot total markedsfrihet eller statuer av Marx i gatene.