View Single Post
Sitat av windozer
Eksempel på knivdrap:

Eksempel på knivdrap:


Om man først klikker mentalt tror jeg ikke man har problem med å drepe seg selv. Jeg tror heller ikke man har noe i mot nærkamp. Men poenget var egentlig at våpen ikke er grunnen til at en person klikker mentalt å vil drepe alle på skolen. Det blir jo alt for enkelt å bare skylde på våpen. Nesten litt "Moore-aktig".
Vis hele sitatet...
Jeg bare sier at fyren aldri i verden hadde klart å drepe 9 mennesker med en kjøkkenkniv.
Jeg tror at omfanget av slike hendelser og andre kriminille handlinger ville vært betydelig redusert. Scenario A: En bevæpnet mann innvaderer skolen og begynner å skyte, ingen kan forsvare seg og de kan bare be og vente på politiet. Scenario B: Mann bevæpnet innvaderer skolen og begynner å skyte. Han blir møtt av overlegen motstand gjennom lærerens antall.

Dessuten er det ikke slik at hvis "alle" kan skaffe seg, så vil alle gjøre det. De færreste vil. Men det som skjer, er at forbryterne ikke vet hvem som bærer våpen. I Norge eier de færreste et våpen og dette vet forbrytere. Hvis "alle" hadde hatt muligheten til dette, er risikoen større for å gjøre innbrud, drap, osv.
Vis hele sitatet...
Hvis de færreste skaffer seg våpen, hvordan skal plutselig de på skolen stanses? Disse to poengene er litt motstridende. Dessuten tror jeg vi har et alvorlig problem den dagen lærerene trasker rundt med våpen på skolen, uavhengig om de har lov til det eller ei.


Det hele koker ned til dette: Selvforsvar er ethvert menneskes rett. Retten til å eie og bære våpen faller under dette. De kriminelle vil ikke la være å bære våpen bare fordi loven sier det, og sannsynligheten for at en kriminell som vil skade deg fysisk er (a) sterkere og bedre til å sloss enn enn deg og/eller (b) er bevæpnet med et eller annet, er stor.
Vis hele sitatet...
Drap er derimot ikke ethvert menneskes rett. Jeg forstår at du har et ganske annet ideologisk syn på dette her, så jeg har ikke tenkt å bli dratt inn i en krangel på om disse tingene. Tror du ikke egentlig det at at alle har våpen vil føre til at ranere bare skyter folk først, tar pengene og går, hvis det ender i drap uansett?