View Single Post
Opprinnelig postet av lochlite
Vanlig befalskole eller Utskrevet befal?

Jeg er kallt inn til opptaksprøver til UB ved kjevik den 25 juli,
noen som har noe å fortelle om opptaksprøvene og hvor strenge de er?
Hvordan blir selve inntaket gjort, hva teller utenom det fysiske?

Flere som skal til kjevik den 25 Juli ?

Mvh
Lochlite
Vis hele sitatet...
Jeg skal inn 25. Juli, dvs imorgen

En ting jeg kan fortelle deg er at om du ikke har forberedt deg til opptakskravene vil du ha problemer med å nå opp i konkurransen. Hele 40 % stryker på de fysiske testene ifølge Forsvarets Mediesenter.
I tillegg til de fysiske kraven, vil du gjennomgå flere andre tester. Psykiske tester og et intervju med ett befal er bl.a. noe av det du vil møte i seleksjonsperioden. Hvor intervju ifølge tidligere elever jeg har snakket med, vil telle omtrent like mye som hvordan du gjør det på de fysiske testene. Om du kommer deg gjennom dette, vil en ca 2 ukers lang aspirantperiode starte. Her vil du bli testet i de grunnleggende befalsegenskapene.
I aspirantperioden vil du bli testet i din egenskap til å skape tillit, utdøve disiplin, evnen til å håndtere usikkerhet, og evnen til å ta selvstendige beslutninger i felten. Evnen til å takle stress, tålmodigheten din og hvordan du reagerer på lite søv og mat er også en vesentlig del av aspirantperioden.

Når alt kommer til alt, er det KUN viljen det står på.

De fysiske minstekravene er forøvrig:

4 hangups, med skulderbredde i grepet.
16 pushups, hvor pekefinger skal være i midten av skulderen, kun brystet skal berøre gulvet.
20 situp med 90 graders brekk i kne og hofteledd, berøre annehver albu i annehvert kne, foldede hender bak hodet.
3000m på 14min. 200m svømming uten tid.

Dette er som sagt minstekravene, og man burde ligge godt oppe på listen for å være sikker.

Lykke til!

P.S. noen som vet om noen sider med overlevelsestips uten i naturen?