View Single Post
Proteiner er dyrt, sånn er det bare. Melk og proteinpulver er jo goto når man skal legge på seg muskler. Om melk funker dårlig, blir det mer kjøtt og egg. Shop rundt etter billigste fryste kyllingvinger eller filet. Jeg har tilgode å finne fryste kyllinglår-fileter men jeg bruker utrolig mye av den ferske varianten. Krydre eller mariner, lag noe ordentlig digg mat av det, så er det mye lettere å spise mye. Å stappe i seg plain kylling og ris er det tristeste jeg vet.

Jeg har lagt på meg bortimot 40kg muskler uten å bole (tro det eller ei) og jeg har spist omtrent sånn her i årevis nå:

-Frokost er havregrøt med sukker, kanel og meierismør.
-Etter trening, proteinshake og banan.
-Lunch er egg og brød, gjerne med karbonade eller bacon.
-Middag er stor porsjon vanlig middagsmat, men med mye kjøtt, f.eks. wok med pulled pork, noe marinert kylling og ris med grønnsaker, laks med glaze, osv osv, lær deg å lag mat, finn oppskrifter med rent kjøtt, få farse-dritet ned til et minimum.
-Kveldsmat er som regel frossenpizza, kyllingvinger eller toast, eventuelt gainer shake før senga om man skal gå hardcore. I perioder hvor jeg vil ta av litt fett blir det heller gresk yogurt og proteinbar.


Dette er bare akkurat det jeg liker å spise, du må finne noe du kan like som samtidig har mye proteiner og ikke alt for mye dårlig fett og karbohydrater. Les nærinsinnhold på ting, peanøttsmør som du nevner f.eks. har mye fett ja, men også veldig mye proteiner. Problemet er at å spise noe særlig mengder av det er trått..

Jeg skal innrømme at pris aldri har vært en stor faktor for meg, jeg prioriterer god mat over veldig mye annet jeg kunne brukt penger på...

Du må rett og slett finne ting du kan lage som du syns er godt nok til å spise mye av det. Du burde også telle kalorier i en liten periode for å få et riktig bilde av hvor mye kalorier det er i forskjellig mat. Alle som spiser "masse" men ikke legger på seg, spiser på "vedlikehold" i mengde kalorier, altså du spiser ca. like mye som du forbrenner hver dag. Så enkelt er det. Skal du opp i vekt må kalorier være i pluss.


Men av de billigste proteinene/kaloriene troner vel fortsatt maccern ganske høyt. Et par bokser nuggets er jo bra med proteiner selv om det sikkert har alt for mye dårlig fett siden det er fritert. Det spørs litt hvordan du ser ut nå, og hvordan du ønsker å legge på deg. Om du bare vil øke i vekt og muskler og driter i om det kommer noen kilo med fett i tillegg er det bare å gønne på med alt av det beste du vet. Fettet kan man ta av en annen gang. Men jeg vil igjen presisere hvor viktig det er å lære seg å lage mat, da spiser man automatisk mye sunnere, men det krever jo en relativt stor innsats. Til gjengjeld er det noe du kan være takknemlig til deg selv for livet ut. Lær deg noen basic gryteretter som kan fryses f.eks. stroganoff, bolognese/ragu og chiligryte. Pass på å få med godt med kjøtt/proteiner, lag gigantiske porsjoner, frys ned, og du har lettvindt sunn mat i mange dager.