Tråd: ASIA Reise til India?
View Single Post
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Hvordan reiste dere når dere besøkte India, Mentalmelt og Dodecha? Uten bookinger på forhånd?
Vis hele sitatet...
Første gang var målet Bhutan. Siden jeg måtte gjennom Delhi uansett så ble det naturlig å legge opp en røff rute for å besøke interessante steder som lå ca. mellom Delhi og Bhutan. Utover det var det ingen plan. Hoppet bare i en taxi og la ut på eventyr. Det eneste som var spikret var at jeg måtte krysse grensen til Bhutan til en avtalt dato.

Andre turen skulle jeg spesifikt til Goa. Ingen plan lagt utenom det. Dro bare til Arambol og leide forskjellige hytter på stranda der.

Tredje gang var planen bare å henge rundt i India i noen uker alene, så møte Nichotin, henge litt mer rundt og så reise sammen til Nepal hvor jeg skulle bli i noen måneder. Jeg booket ingenting på forhånd her heller, men jeg så meg ut et sted på Tripadvisor som virket chill. Jeg brukte dette som base i Delhi, og til å legge fra meg bagasje mens jeg utforsket Rishikesh og ventet på at Nicho skulle komme. Stedet heter Bed and chai, og kan trygt anbefales.

https://www.bedandchai.com/

I enkelte land/områder som Tibet og Bhutan må alt være booket og avtalt på forhånd. Der må du ha en planlagt reiserute i følge med guide, og i Tibet fikk jeg inntrykk av at guiden også fungerte som spion for CCP. Man måtte fylle ut skjemaer og rapportere inn hvor man bodde til enhver tid, selv om alle opphold allerede var planlagt. Skjemaene ble utlevert i hotellskrankene.

India og Nepal kan du reise helt fritt rundt i, og det er sjelden noe behov for booking. Hvis man ankommer en by veldig sent så kan det være litt stress å finne seg et sted, og man må kanskje ta til takke med noe ekstra stusselig. Ikke nødvendigvis fordi steder er fullbooket, men fordi man gjerne er sliten og ikke orker å lete så mye, eller fordi dører kan være låst og det kan være vanskelig å få kontakt med personalet. Hvis man reiser til kjente pilgrimsteder midt i en høytid så kan utvalget også bli veldig lite.

Men generelt er det greit å ikke låse seg til planer langt i forveien, og hvis man skal booke noe så kan man heller gjøre det basert på råd og tips man får mens man reiser. Det første du bør gjøre er å kjøpe deg et SIM-kort så du har mobildata. Har du det så er det lett å navigere rundt med kart, bookingsider, reiseblogger osv.

På andre turen opplevde jeg imidlertid å ikke slippe ut av terminalen i Delhi uten å først kunne deklarere hvor jeg skulle bo. Det nyttet ikke å si at jeg ikke hadde noen plan. Jeg måtte skrive ned en adresse og navn på et hotell. Det kan derfor være lurt å booke i hvert fall én natt i Delhi før du reiser, eller i hvert fall notere seg et hotell som du kan føre i skjemaet.
Sist endret av mentalmelt; 16. april 2024 kl. 23:57.