View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det kjipe valget de har er enten å overgi seg til Ukrainske styrker, selv om de risikerer å bli skutt av sine egne, eller å fortsette dødsmarsjen på fronten.

At soldater utfører krigsforbrytelser på ordre er faktisk ikke formildende. Og det har vært en uavbrutt rekke krigsforbrytelser utført av russland i to år nå.

Russland kan velge å stoppe krigen, da blir det fred umiddelbart. Ukraina kan ikke stoppe å kjempe, for da mister de friheten, demokratiet og må leve som fattigtreller under putin. Siden det er slik virkeligheten er da er den eneste løsningen å få drept flest mulig russere slik at det til sist blir enten opprør i russland eller at en gruppe blant eliten bestemmer seg for ta livet av putin.

Liv har ikke alltid samme verdi dessverre. Livet til krigsforbrytere er mindre verdt enn livet til en soldat som kjemper en kamp mot en aggressiv okkupant som ønsker ta hele Ukraina før han fortsetter videre vestover.

Det er avslørt bruk av kjemiske våpen fra russland, fosfor bruker de jevnlig og de terrorbomber sivile, både sykehus, barnehager, boligblokker osv. Før russerne tar til vett og sier nei til å delta i putins krig, er eneste alternativ at da får de betale for sviket mot menneskeheten med sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Visst de overgir seg så blir de bare sendt tilbake russland i bytte mot ukrainske fanger. Hvor de risikerer å bli drept. Da er det formildende omstendighet etter min mening.

Jeg har flere ganger hatt panikkangst og vært overbevist om at jeg har et astmaanfall, og at om noen sekunder eller minutter vil jeg dø.
Så jeg vet litt om å se døden rett i øynene, selv om jeg ikke egentlig holdt på å dø. Så jeg vet litt om å ha voldsom dødsangst, og da er det helt utrolig hva man blir i stand til, og hva man ikke klarer å gjøre.
Det er for stort krav å kreve at noen skal gjøre det riktige når døden er rett foran deg. Mange klarer det ikke fordi instinktene tar rett og slett overhånd og man gjør nesten hva som helst for å slippe fri.

Det de gjør feil derimot er å ikke ha svære organiserte demonstrasjoner i Russland. Da ender de kun i fengsel, de blir ikke drept.

Men du har ikke rett til å kreve at noen skal gjøre det riktige i en liv og død kamp før du selv har vært i samme situasjon og selv klart å gjøre det riktige. Og der er alle mennesker veldig forskjellige. En fryktløs psykopat har der en mye bedre forutsetning enn en som har overveldende angst. Litt ironisk siden psykopaten bare tenker på seg selv og derfor ikke vil gjøre det riktige.

Sitat av frilansloser Vis innlegg
Her.
Vis hele sitatet...
Hva i dette sitatet er du uenig om?
Sist endret av einsteindragon; 21. februar 2024 kl. 22:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.