View Single Post
Lapskaus. Kjøp inn noen kilo billig lapskausblanding, bønner, kikerter, linser og kjøttpølser i butikken. Gjerne en søtpotet og eneste du trenger å gjøre er å dele opp pølsene, skrelle søtpoteter og dele de opp i terninger. Kok opp i svær gryte og la det koke til søtpotetene er myke.
Når jeg bodde alene lagde jeg ofte 5 - 8 kg lapskaus og frøs ned. Hadde middager i flere uker, tok meg kanskje 1-2 timer å lage.
Vis hele sitatet...
Enig i at det lønner seg å lage store mengder men hvorfor kaste bort penger på lapskausblanding?

2/4 potet, 1/4 gulrot og 1/4 kålrot -altså dobbelt så mye potet som kålrot og gulrot. Skrelles og kuttes i jevnt store biter. En halv til en hel løk, og evt purreløk kuttes. Jeg koker alltid lapskaus på salt lammekjøtt som jeg salter selv og det anbefales å forsøke det. Evt kan du legge i skroget fra et fenalår rett i gryta og bruke fårikål-kjøtt.

Om en ser bort fra salting av lammekjøttet så tar det kanskje kvarter til en halvtime å skrelle og kutte grønnsaker, alt etter hvor rask du er. Så fyller du grønnsaker og kjøtt i din største gryte og har på vann, laubærblad, pepper og salt om du ikke bruker saltet kjøtt.

Sett på komfyren og retten lager seg selv. Under en times innsats inkludert kutting, og oppvask gir deg mange middager. Restene kan du fryse ned i porsjonspakninger og varme kjapt i mikroen.