View Single Post
Lvl 5 Taskenspiller
159
Finland stod opp mot Sovjetunionen, Palestina står opp mot Israel, selvfølgelig kan Norge stå opp mot Russland på en eller annen måte, men vi måtte nok i så fall regnet med et rimelig brutalt helvete på jord i prosessen. Samtidig er det en slik krig en kunstig teoretisk øvelse; om Russland skulle angrepet Norge ville de også vært nødt til å angripe Finland og Sverige for å sikre noe som ligner på en rask fremrykning. Selv om Norges grense mot Russland er på rundt 20 mil er landet vårt så smalt som 2 mil ved Varanger, og dette ville vært en flaskehals NATO(Norge) ganske lett kunne ha brukt til å bremse et angrep.
Det som faktisk bekymrer meg litt når jeg reflekterer over en eventuell krig er hvorvidt etikk og moral ville vært en avgjørende faktor. Pr i dag ville nok et invaderende Russland fått støtte fra sine glade kompiser; Belarus, Kina, Nord-Korea, Syria og Iran, og ingen av disse nasjonene er videre kjent for å følge humane spilleregler når de ønsker litt action. Russland slipper tilsynelatende fri mengder av voldelige kriminelle fra sine fengsler om de verver seg som kanonføde, og dette er en handling jeg er rimelig sikker på at ville vært fullstendig utelukket for Norge og i hvert fall de fleste av våre allierte. Å føre krig innenfor humane spilleregler er nok både dyrere og mindre effektivt enn å kjøre en fuck-humanity-invasjon, noe vi har sett klare bevis på både i østeuropa og midt-østen de siste årene.
Jeg velger å tro at en slik taktikk vil straffe seg over tid, men ved en eventuell invasjonskrig er ikke 5-års-perspektivet det som får mest fokus hos noen av partene.
Jeg er også usikker på om det norske folkets kampvilje er spesielt mye til stede, vi er kanskje den mest sutrete og selvopptatte generasjonen av nordmenn som noensinne har eksistert...
Sist endret av Dialogisk; 26. januar 2024 kl. 21:56. Grunn: leif