View Single Post
Sitat av ErlendR Vis innlegg
Har en kompis som tjener penger som affiliate. Ikke snakk om voldsomme summer, men nok til at han får betalt ned en 4-5K ekstra på huslånet i måneden. Han snakket litt om det selv og sa det krever veldig mye jobb innledningsvis, særlig med å skrive innholdet. Skjønner ikke helt hvordan det fungerer, men virker som at de får betalt når noen bruker en tjeneste de omtaler. Er litt som alle disse bloggerne (ofte damer) som skriver om sparing 24/7. Vanskelig å skjønne hvordan de tjener penger på det de driver med. Men tviler på at de gjør alt gratis, uten noe økonomisk forsett.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ønsket at den som skrev konkret om affiliate skulle svare var at jeg ønsket å høre mer om affiliate game i dagens marked, hvordan betalingen skjer om det reoccuring eller om de betaler ut en gang og ferdig. Også ville det naturligvis være gøy å se på noen av disse, sjekke hvordan nøkkelord gjør seg i forhold til google slik at en kan danne seg et bilde av innsatsen som kreves. Hvor kommer trafikken fra, hvilke inlinks genererer trafikk og og hvor mye av trafikken ender opp som kjøpere.

Har drevet litt med dette for endel år tilbake, men da kun som et ledd i å bli bedre på SEO og kanskje kunne inntjeningen blitt bedre om jeg hadde investert ennå mer tid og produsert innhold over lengre tid.

Når en skal se på slike ting som gir mulighet for ekstrainntekter så må en alltid huske å vurdere alternativkostnaden. Hva kan jeg alternativt gjøre med samme tidsinnsats som affiliate links og hvilken betaling kan jeg da forvente meg. Og det var der regnestykket ikke gikk da jeg forsøkte sist. Det å produsere innhold over tid og samtidig jobbe med å skaffe trafikk tar mye tid og krever mye innsats. Og den som skrev i denne tråden om affilite var ganske bråkjekk og snakket om 5k+ per måned som enkelt.

Av erfaring vet jeg at det er hverken enkelt eller betaler veldig bra i forhold til tidsbruk og innsats så om jeg har feil ville det vært greit å få korrigert synet på affiliate nettsider, men det må nesten komme fra noen som har drevet slike sider direkte den senere tid for da er det mulig å stille spørsmål og kanskje se på noe av det de har skapt. De trenger jo ikke være redd for konkurranse eller at noen skal kopiere, for er de først etablerte på nøkkelord og har greit med trafikk inn har de jo sin plass og sitt tema som de står støtt i.