View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det kommer vel an på hva hun mener med å "ødelegge ting rundt seg". Det trenger jo ikke være fysiske ting, det kan være relasjoner, øyeblikk, nærhet osv.

Jeg tenker at hun uansett trenger å snakke med fagfolk og sortere ut egne tanker, hvorfor hun har valgt å fortsette å være med en mann som driver psykisk terror, og også mekanismene som ligger bak som gjør at hun legger skylden på seg selv, og sine handlinger når typen oppfører seg som en tulling. Dette er mønstre som ikke er unikt for ts, de aller fleste som lever i et voldelig forhold, ender opp i en temmelig lik situasjon. Men det er så mye kaos både i hodet og følelser at de fleste ikke greier å se hvordan ting er mens det står på.

Psykisk terror er på mange måter nesten verre enn ørefiker og moderat vold. Fordi det er lettere for offeret å tilgi, eller å ende opp med å ta skylden for partnerens handlinger.

Ts; du må ta et voksent valg nå. Du nærmer deg 30, og kan skape deg en flott fremtid, eller du kan fortsette slik som dette og i verste fall ende opp i voldsstatistikken, eller statistikken over partnerdrap. Tro meg når jeg sier dette, det er nærmest en uoverkommelig oppgave å håndtere det du står i helt alene. Derfor trenger du snakke med fagfolk. Selv om du skulle benytte sjansen til å bryte med typen nå når han er i varetekt, så er tallenes tale klare. Om du på død og liv skal fikse alt alene, da er sjansene veldig store for at den neste typen du blir sammen også er en voldsmann som ikke behandler deg bra. Det du trenger nå er litt hjelp og veiledning og hjelp til å sortere tanker og følelser. Du fortjener en mann som behandler de skikkelig.

Husk det er styrke å be om hjelp. Vær sterk nå ts, ring ditt lokale krisesenter, eller om du synes det er vanskelig, ta kontakt med et krisesenter i en naboby, eller nabokommune. Du kommer inn og får plass umiddelbart. Nesten på timen. Det er ingen ventelister. Gjør dette for deg selv, for ditt fremtidige selv og legg grunnlaget for å få det livet du fortjener. For du fortjener et bra liv uten gærne mannfolk som truer eller banker deg opp.
Vis hele sitatet...
Det jeg sikter til har ingenting å gjøre med å ødelegge objekter, relasjoner eller annet.
Det jeg sier om ustabil og farlig handler mye om dette med å være så dobbeltkommuniserende ovenfor en kjæreste/overgriper eller hva vedkommende måtte være.

Jeg aner ikke noe som helst om hverken han eller henne, annet enn at det hun beskriver er en ekstremt destruktiv og ustabil relasjon.


Uansett så har du et godt poeng når det kommer til å alliere seg med en fagperson. Det tror jeg vil være en fordel for henne uansett om det er på den ene eller andre måten.
Og, ja... psykisk mishandling er veldig ullent terreng som ikke er lett å gjøre seg klok på. Men, det er utrolig skadelig og uheldig. Spesielt dersom man utsettes for det uten å være/bli klar over det.
Så jeg håper hun får seg litt hjelp til å ta en adekvat avgjørelse om sitt eget liv.