View Single Post
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Bin Laden ble funnet i et helt vanlig hus i Pakistan bevoktet av kun noen få nære for å holde posisjonen hemmelig.

Det er ikke sammenlignbart en gang.

Å sende en liten elitestyrke for å redde gisslene ut av Gaza og bekjempe Hamas hadde vært urealistisk selv på film.

Vi fleste kjenner vel til fra før nå nylig fra Ukraina og tidligere historie hvor ufattelig vanskelig det er å gjøre krigføring i tettbebodde strøk, og fra vietnamkrigen hvor effektivt tunellsystemer kan fungere.

Gaza by har begge komponentene + sivile på toppen.

Det Israel står ovenfor er en nærmest umulig oppgave.

Hadde det vært slik at Israel ikke ønsket spare sivile, ville det
dessidert letteste være å bombe gazaby synder og sammen rubbel og bit.

Så kan det jo diskuteres om militære mål er viktig nok til å bombe når barn blir drept, eller om det skal være en brukbar taktikk terroristene å gjemme seg bak sivile for ekstra beskyttelse.



Synes det er drøyt å si du håper sivile blir drept, for det er gislene du snakker om ikkesant?
Vis hele sitatet...

Men det er jo akkurat det de gjør. Sakte men sikkert så bomber de Gaza som du så pent sier sønder og sammen.

Og du tar ordene ut av kjeften min nå, jeg håper ikke at gislene som Hamas BLIR drept. Men om de skulle BLI drept håper jeg det er Israel sine bomber som tar dem. I bunn og grunn er det samme dritten i en annen innpakning og har ingen motargument der. Ei vil jeg diskutere 4+6= 10 eller 6+4= 10

Men den eskaleringen som Israel driver med nå har sørget for at det aldri blir fred.

Det handler om perspektiver. Det vi nå kaller for et angrep og som jeg tror mange både her til lands og rundt er for de den eneste måten å forsøke å rive seg løs fra en okkupering som systematisk jager palestinere på dør i 75 år. Konflikten har vart mye lenger men i starten var det ifølge fn palestina som prøvde å løse uten veldig mye voldsbruk.

De er trengt opp i et hjørne. Hva ville du gjort om du var presset opp i et hjørne, prøvd å ned eskalere situasjonen men møtt med balltrær og kniver? Ville du prøvd å kommet deg vekk fra situasjonen eller tatt imot volden som en dørmatte?