View Single Post
Professor Heier ved Stabsskolen sier til Nettavisen at en bakkeinvasjon er akkurat det Hamas håper at Israel skal gjøre. Hamas sitt mål er opprettelsen av en palestinsk stat, og å fjerne Israel fra kartet, sier Heier. De ønsker derfor å stoppe israelsk normaliseringsprosess med sine naboer. Det får de ikke til hvis det ikke går med mange sivile liv. Det er en kynisk strategi fra Hamas sin side å ønske full krig inne i et lite område der det bor to millioner mennesker, sier Heier.

Jeg har null ønske om at sivile Palestinere skal måtte bøte med sine liv, tvert imot. Men hvordan skal dette ende spør jeg meg selv... Enten det er Israelske eller Palestinske barn som pakkes inn i likposer, er det vondt. Jeg tror sterkt på at det må et tredje land inn som megler som både Hamas og Israel har tillit til. Hamas innser ikke at de må bort, eller kanskje de gjør det... De vet at uansett kommer Israel aldri til å pakke kofferten og dra, og de (Hamas) vet like godt at det andre alternativet er at de (Hamas) blir uttyddet. Problemet er jo at så mange barn og andre sivile må betale prisen.