View Single Post
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Vi vet ikke helt.

Det lange svaret er at de folkene som etterhvert ble samer ikke hadde den identiteten når de kom hit, som anslås å være ca 500 år f.kr.
Det var mange fangsfolk i Norge i slutten av jernalderen men de hadde ikke felles kultur/identitet. Akkurat når den samiske identiteten oppsto vet man ikke, men de mener at forløperen til samisk språk oppsto 1500 f.kr.
Vis hele sitatet...
Ei samisk dame jeg kjenner sier at det er funnet samiske tufter av bosetninger og redskaper en plass i Finnmark som er ca 7-10 000 år gamle og det er blant våre eldste tufter visstnok.

For meg er ikke dato for første bosetning viktig. Jeg heier på samene fordi staten har hundset og herjet med samene hele veien. Og det pågår fortsatt. Fornorskningen var knapt over og siden har de måtte kjempe for beiterett og blir hengt ut i media som egoister fordi de vil beholde sin kultur og sitt urgamle levesett. Tenk på det, det lever masse samer fulle av traumer og tapt språk fordi norge har holdt helvete med samene fra de ble store nok til å gå.

Jeg går gjerne i tog for å støtte samene og jeg kjenner jeg blir direkte forbannet når jeg leser kommentarer om at samenes rettigheter gjør at strømmen koster mer. Nei det er ikke samenes feil. Det er politikernes feil. Og det er sikkert veldig behagelig for politikerne å trenere fosen saken, for da er det jevnt trykk på samene og mye samehat over strømprisene, heller enn at folket retter forbannelsen mot våre politikere som jo både var for trege med havvind og for raske med å strekke flere utenlandskabler.

Politikerne klarte dermed både å øke inntektene til Norge, et land som alt svømmer i penger, samtidig som de klarte å sette ned levestandarden for alle i landet utenom rikinger, pga den økte strømprisen og påfølgende prisøkningen vi ser i butikkene.

Er du sint over strømprisen? Drit i å henge ut samer. Det er våre politikere du må kjefte på. Det er de du kan sende sinte brev til, eller skrive kjipe kommentarer til.