View Single Post
Vel. I Mongolia har de ett folk som lever nomadisk med reinflokkene sine, "Dhukafolket", om man google "dhuka people" under google bildesøk så er bildene og artiklene som kommer opp mistenkelig like bilder og artikler om våre skandinaviske samer. Den nomadisk Livsstilen er ikke ulik det samene selv sier at de engang i tiden holdt på med.

At disse engang for noen tusen år siden kom vandrende vestover og endte opp på våre breddegrader er vel så absolutt det mest sannsynlige..

Og som tidligere nevnt i denne tråden. At samene var på plass i landet i nord før isen smeltet i sør-vest er i beste fall bare feberfantasier.

Men er de ett urfolk? Tja. Tjo.. Ja de er vel det, gir det de rett til å på nesten militant vis nekte all utvikling? Nei, jeg syns ikke det. Alikevel spiller de en viktig rolle i kampen mot f. Eks nussir, markoppnesset, gruvedrift på Finnmarksvidda, vindkraft osv osv. Vi har desverre blitt ett land som er avhengig av at minoritetene våre holder storkapitalen i ørene og setter hardt mot hardt på våre korrupte folkevalgte, for det virker ikke til at noen andre når gjennom når naturen skal berges..

Med det sagt, jeg kjenner en haug samer, alt ifra nesten militante jævler som syns at det beste i verden er å leve i en lavvu eller under ei steinhylle å ha så lite med samfunnet å gjøre som mulig til helt normale a4 mennesker med stasjonsvogn, rekkehus og hele den dritten.. Folk er forskjellige, men at samene bør klassifiseres som et urfolk. Ja det mener jeg, omså bare for å ha urfolk kortet å smelle i bordet når naturen vår må berges fra grådige hender..