View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Mullah Vis innlegg
Nei, det var det jo ikke heller. Det var en rettsak om politimann som eskalerte et møte med en borger (som var ukjent for det opptroppede politiet, som ikke var ruset på kokain likevel og som ingen visste var bevæpnet) til vold, kun basert på en påstått drapstrussel mot en dørvakt og politimannens intuisjon. Det var en eskaleringen som overrasket andre fra politiet som var til stede, og som ikke førte til at de umiddelbart fikk håndjern på borgeren. Dette resulterte i at politiet var låst til å bruke hardere maktmidler under resten av konflikten som oppsto, og tydeligvis er det innenfor lovverket. Vi får se hva som skjer videre.
Vis hele sitatet...
Det er mange måter å se på denne saken, og jeg satte det litt på spissen for å understreke hvor virkelighetsfjern og ekstrem jeg syns _abc_s beskrivelse av situasjonen er.

Situasjonen på bensinstasjonen oppsto vel først og fremst fordi Simensen forsøkte å stanse vekteren fra å snakke med politiet, og deretter eskalerte det. Jeg er helt enig i at det hele eksalerte raskt, og det fremstår voldsomt for meg, men samtidig er jeg innforstått med at jeg hverken var til stede eller har kompetanse på feltet.

At den tiltalte reagerte sterkere og raskere enn de andre politifolkene kan også forklares med at han var den eneste på stedet med spesialkompetanse på farlige situasjoner (IP3-godkjenning) og som var UEH-mannskap, men igjen - her kan jeg ikke nok. Her velger jeg å legge min tillit til dommerne og de sakkyndige, og jeg er som deg spent på hvordan det går i neste rettsinstans.