View Single Post
Å kjøpe analogt kamera, kun fordi det er rimeligere, vil jeg fraråde på det sterkeste, det er mye enklere å prøve, feile og lære seg å bruke kamera med digitalt. Med digitalt kamera kan du i praksis ta så mange bilder du vil og trenger ikke å få bildene fremkalt for å se resultatet, pluss at alt av informasjon om hvordan bildet er tatt blir lagret i bildefila.
Jeg ville sett etter et brukt speilreflekskamera på finn, i og med at speilløst er det som satses på i dag, er det mange som går over til speilløst eller bare har gitt seg med foto, og du kan finne mye bra for en fornuftig peng.

Når det kommer til objektiver er det noe jeg ville tenkt lite på til å begynne med, se etter et greit allround objektiv som f.eks. 24-105mm.
Når du har lært deg å bruke kameraet og vet begrensnigene objektivet gir, da kan du se etter et objektiv som er best mulig egnet for bildene du skal ta.

Du skriver at du vil ta bilder av natur, tenker du då på landskap eller dyr i natur? For landskap er fast brennvidde å foretrekke f.eks. 10mm eller 14mm, gjerne med stor blenderåpning, f.eks. f/2,8, da stor blenderåpning slipper inn mer lys.
Om det er dyr som er mest i fokus, bør du se etter teleobjektiv opp mot 600mm, Tamron har f.eks. 2 150-600mm (G2 er det nyeste og med all sannsynlighet det dyreste) som er mye objektiv for pengene, og om du finner et pent brukt, trenger det heller ikke å være så dyrt.

Når det kommer til valg av kamera, vil jeg anbefale å gå for Canon eller Nikon, da det er mye enklere å finne bra brukt utstyr til disse kameraene, selv har jeg Canon og har aldri problemer med å finne objektiver eller annet utstyr brukt eller nytt.
Se også etter kamera som har minimum 20 megapixel bildebrikke, da det utelukker noen av de eldste kameraene, er mye mer enn pixler som teller, men som et førstegangs kamera, er det et greit utgangspunkt.
Når du har lært deg å bruke kamera skikkelig og du vet at det er kamera som begrenser mulighetene til å ta bilder du vil ta, først da bør du vurdere å bytte til en dyrere/nyere modell.
Helt til sist, du har mye mer igjen for å legge penger i gode objektiver, og det er personen bak kamera som har mest å si.
Sist endret av Veggen; 23. juli 2023 kl. 14:39.