View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
På ingen måte enig med deg, og det utelukker jo heller ingen politikere. Om en politiker feks har vært skurk men er reformert kan det naturligvis ikke reageres på tidligere synder.

Alt politikerne trenger å gjøre for å ikke bli utestengt er å unngå å gjøre så grove overtramp og lovbrudd at folk mister tilliten. En politiker som feks snyter på skatten og har skaffet seg gratis bosted i Oslo på falske premisser burde i min verden straks dømmes til å fratre sitt verv.
Vis hele sitatet...
OK, men hvem skal bestemme det, i din verden? Domstolen, siden du sier "dømmes til å fratre"? Skal de overta slagordet all makt i denne sal da eller?

Skal det være lovfestet at man mister vervet ved ethvert lovbrudd? Eller bare alvorlige lovbrudd? Hvem bestemmer isåfall hva som er alvorlig? Hva med om du røyker hasj, er du uegnet til tillitsverv da? Idiotisk eksempel vil du kanskje hevde, andre vil være sterkt uenige.

I min verden er det kun folket som kan bestemme hvem som skal sitte på Stortinget, og om de ønsker å gi tillit en person som bryter vedtatte lover og normer så har de rett til det. Det er jo essensen i demokratiet. Det er ikke gitt at lover og systemer til enhver tid er riktige, hvis det var tilfellet hadde vi jo ikke trengt å ha folkevalgte i det hele tatt.

Hvorvidt folket har tillit til Borten Moe nå, vet vi ikke med mindre vi avvikler et valg. All sunn fornuft tilsier at de ikke burde det, men det vil jeg påstå var tilfellet før også. Jeg bestemmer ikke hvem folket som helhet har tillit til, og det gjør ikke du, statsministeren, partiledelsen eller domstolene heller.

Et regelverk som kan utelukke kriminelle politikere er jo ikke til hinder for ærlige politikere.
Vis hele sitatet...
Hvor står det at kriminelle ikke kan være minst like ærlige som lovlydige? Gjelder dette uavhengig av lovverket i det aktuelle landet? Er det lurt å ha et demokratisk system som forutsetter at lovverket vet best? Prøv å løfte blikket litt opp fra dagens konkrete situasjon og tenk prinsipielt på det.

Så lenge jeg kan huske har argumentasjonen for ennå høyere lønninger for politikerne vært at uten et lønnsløft vil vi aldri få de beste folkene som politikere. Ærlig talt, se på den søppelgjengen. Hvor mange av de ble tatt for å uriktig ha skaffet seg gratis bolig? Var det 45 stykker? Eller 55 kanskje? De sitter fortsatt i vervet sitt. Er det korrekt?
Vis hele sitatet...
Ja hvis de er lovlig valgt av folket så er det selvsagt korrekt at de sitter som folkevalgte. Helt seriøst, hva er alternativet i din verden?
Sist endret av *pi; 23. juli 2023 kl. 00:22.