View Single Post
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kan en politiperson si nei til å bruke pistol/være bevæpnet?
Vis hele sitatet...
Nei.



Sitat av 420master Vis innlegg
Det har jeg skrevet, foranledningen i denne saken burde ikke være relevant i det hele tatt. Trusselen skjedde i bybildet, Simensen har fått seg noen løpemeter og ned til Esso.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er foranledningen relevant. Det er jo hele grunnen til at politiet er der i utgangspunktet.

Jeg skjønner ikke hva "løpemeter" har med saken å gjøre. Han var åpenbart aggressiv også på Esso.



Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Er angrepet du referer til reaksjonen Simensen har på å bli forsøkt slått I hjel 02:07 i Dagbaldet videoen?

Politiet sikter for drapsforsøk når de blir slått med stump gjenstand, antar sivile hoder har ca. Samme tålegrense som politiets.
Vis hele sitatet...
Batongen ble først brukt mot hodet etter at slag mot armer og bein ikke hadde noen effekt. Har du lest dommen?

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Har lest dommen. Sånn utover at den i tillegg til det jeg visste dokumenterer at politiet slår ned Batong water at XXX har fulgt politiets pålegg om å "gå tilbake" ser jeg hvor problemet er. Om ikke to politibetjenter, attpåtil en "særlig operstiv" betjent ikke klarer å ha håndjern på en full mann som vrir på seg burde de kanskje få seg jobb på ett passkontor el.
Vis hele sitatet...
Kan vi be om et minimum av saklighet her? Hvilken kompetanse har du på slikt?



Sitat av vindaloo Vis innlegg
Å ha/ta kontroll på i politi sammenheng handler vel mest om teknikker og grep, litt styrke og hva man utstråler/adferd, å vise at man er den som har kontroll, den som dominerer (har mer å si en man skulle tro), ikke om å banke opp folk.
Vis hele sitatet...
Her ble han først rolig forsøkt ført vekk, før han satte seg til motverge og ble lagt i bakken. Det ble vurdert til at det var nødvendig å ta fysisk kontroll på ham med tanke på bakgrunnen for politiets tilstedeværelse.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg syns ikke "slag" inngår i det å ha/ta kontroll. Går dette derimot over til å handle om selvforsvar blir jo saken en helt annen og slag vil kunne være naturlig.
Vis hele sitatet...
Slag kan inngå i det å ta kontroll jo. Hvis en farlig person er i ferd med å komme seg løs så kan slag for eksempel brukes til å passivisere ham.