View Single Post
Quite atrocious
Expialidocious's Avatar
743
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, ikke store greiene. Men nå har den akkurat begynt å få ordentlig med lys daglig
Vis hele sitatet...
Ser ut som du har det de kaller "narrow band" lys, altså lilla lys som kommer fra røde og blå LED dioder.
De er litt gammeldags nå, og vi har lært mer om hva slags lys planter liker. Du kan lese mer her.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mye som gikk galt pga mangel på kunnskap og utstyr, men den er ihvertfall i live! Så får vi se.
Får jeg bare noen få gram er det greit nok. Da har jeg ihvertfall lært noe til neste runde.
Vis hele sitatet...
Ikke noe å unnskylde, vi har nesten alle vært der. Mitt første prosjekt var en 400W HPS jævel i et bittelite kleskap fra Ikea. Ikke var det luftett og lampa var ALT for kraftig for det lille skapet. Planten overlevde heldigvis men det var frø fra pot (all pot jeg fikk tak i for 20 år siden hadde frø i seg).
Det så ut som himmelen selv befant seg innenfor da det heftige lyset som snek seg ut i sprekken mellom dørene var helt forjevlig sterkt.

Det var uheldigvis en hannplante og det tok meg et år til og noen kompiser å komme i gang skikkelig.

Du vil få mer enn et par gram, regn med mer 50-100 gram første gangen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Ved ompotting (om det blir noe) vil jeg mikse inn litt clay pebbles i jorda for næring og generelt bedre groforhold.
Vis hele sitatet...
Clay pebbles eller Hydroton som de også kalles har ikke næring i seg, de er for å forbedre drenering, man har de oftest nederst i potten slik at man drenerer bedre og skaper noe rom/luft i bunnen.

Ompotting er simple simple, ikke gjør det samme dag som du vanner men en vanlig dag der jorden er generelt fuktig. Jeg bruker å holde tak i potten med en hånd, slik planten stikker opp i mellom to av fingrene mine, så snur jeg potta opp ned og gir den et godt kakk på baksiden med den hande hånden.
Skal ikke mer enn et par kakk og så litt vrikking så løsner hele jordkaka med røtter fra potten.
Ha en ny en klar, legg litt kuler/hydroton i bunnen og så jord over. Ikke dekk stammen høyere med jord enn den var, stammen kan råtne da.

Det vil ta en dag eller to etter ompotting så vil du se planten vokse og trives skikkelig igjen.