View Single Post
Kan jeg spørre hvordan utredningen hos nevrologen foregikk? Bare i utgangspunktet er det merkelig at en slik diagnose blir satt hos et voksent menneske etter 3-4 timer. I tillegg viser du i innlegget ditt et mestringsnivå på skriftlig språk som er langt over det man kan forvente hos en person med lett PU.

NAKU (Nasjonalt Kompetansemiljø for Utviklingshemming) er en god kilde til informasjon. Angående utredning i voksenalder finner jeg dette avsnittet relevant:

For at diagnosen psykisk utviklingshemming skal kunne settes må tilstanden ha oppstått før personen er fylt 18 år. Helsedirektoratet har utarbeidet en egen rapport om utredning av personer med utviklingshemming. I praktisk diagnostisering kan også personer i voksen alder diagnostiseres med psykisk utviklingshemming, men er da betinget av en sykehistorie (anamnese), som er opplysninger om tidligere helseforhold og nåværende symptomer innhentet fra pasienten/bruker, pårørende, tidligere journal eller fra annet hold. Og den må vise at tilstanden psykisk utviklingshemming var tilstede i utviklingsperioden. [Kilde]

En vanlig utredning av PU skal ha grundige vurderinger av kognitive evner, motoriske ferdigheter og sosiale evner. Når du i tillegg helst skal utføre en gjennomgang av sykehistorie m.m kan jeg ikke forstå at det er så enkelt og raskt den nevrologen ville ha det til

Regionale retningslinjer for diagnostisk utredning av voksne ved spørsmål om utviklingshemming Dette er helse sør-øst sine retningslinjer for hvordan en slik utredning bør gjøres. Det kan kanskje oppleves litt stigmatiserende å lese da mye av innholdet er rettet til personer med veldig lavt mestringsnivå. Men kapittel 7,9,10,13 og 14 bør gi deg noen pekepinner på hvor omfattende en utredning bør være før en slik diagnose settes i voksen alder

At nevrologen sier "Du er dessverre alvorlig utviklingshemmet, ..." når han egentlig vurderer deg til lett psykisk utviklingshemmet er i tillegg hårreisende. Alvorlig PU er en egen grad av PU som beskriver personer med betydelig nedsatt motorikk, nesten fraværende språk med begrensede alternative kommunikasjonsformer, og ofte betydelige og sammensatte tilleggstilstander.

Selv om jeg har en del års erfaring på dette feltet, har jeg bare nylig begynt utdanningen som er grunnlaget for mine vurderinger. Jeg skriver dette basert på et innlegg du har skrevet så du må på ingen måte ta det jeg sier som en komplett vurdering av din situasjon.