View Single Post
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
236
Spesialenheten mener det hele kunne vært unngått dersom politimannen hadde brukt en annen tilnærming innledningsvis.

Men vurderingen av hvorvidt politimannen opptrådte ulovlig, er todelt:

1. Første del av basketaket vurderes som langt utover rammene for lovlig maktbruk, fordi maktanvendelsen skjedde «uten annen foranledning enn at Simensen fremsto som motvillig, og at det ikke først ble forsøkt lempeligere midler for å oppnå formålet med tjenestehandlingen».

2. Andre del er derimot ikke nødvendigvis ulovlig, ettersom «Simensen gjorde vedvarende motstand og ikke ga tegn til å overgi seg, og at flere kolleger ble opptatt med å håndtere personer som reagerte og grep inn i politiets arbeid på stedet». Spesialenheten legger til at: «Når det gjelder batongslag mot hodet og mot ryggen mens Simensen lå nede på bakken, har etterforskningsavdelingen vært i atskillig tvil».

...

«Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis».


Jeg er alltid for at man skal overgi seg i møte med Politiet, man gjør bare ikke motstand. Samtidig er det vanskelig å se for seg at det er så lett å bli liggende og ta imot slag etter slag med batong. Kan vi forvente at han skal ligge og ta imot?
Det siste sitatet får det til å høres ut som at Simensen gjorde motstand hele veien.

Det legges tydeligvis ikke det grann fokus på de falske rapportene samt anmeldelsen som er levert, og jeg tviler nå på at disse får noen som helst konsekvenser. Jeg mener dette er den viktigste delen, volden var bare triggeren til noe enda verre.

Kort sagt jævlig skuffa over håndteringen av denne saken.