View Single Post
Gode poeng. Jeg liker hvordan du diskuterer dette. Kan si meg enig i det meste. Men jeg mener oppriktig at om du er en som hisser deg opp over ting du leser på internett burde du vurdere en psykolog. Det kan hende at det ble et større fokus på kansellering enn det burde være men det har med spørsmålet og vinklingen til denne tråden å gjøre. Jeg beklager på forhånd at jeg ikke svarer saken, men jeg håper at du skjønner poenget mitt videre.

Og her oversetter du elegant innlegget til en kontekst som bedre passer ditt narrativ.
Vis hele sitatet...
Og der er det viktige her. "Narrativ". Jeg tror utfordringen her er at "Woke" narrativet i seg selv er et ekstremt ladet og uproduktivt narrativ. Jeg tror også det er det Robhol og andre her også reagerer på.

Når en etterspør en redelig debatt om "woke og kanselleringskultur" så er rammen for diskusjonen allerede satt til å være uproduktiv og om folk er oppriktig interessert i å ha en ikke-ensidig debatt om det så mener jeg at utgangspunktet må endres.

Ikke feiltolk meg med denne sammenligningen jeg mener oppriktig ikke å kalle folk som er mot "woke" nazister, men dette spørsmålet er sammenlignbart med debattspørsmålet "Hva tenker du om jødeproblemet?". Spørsmålet har allerede etablert at jøder er et problem og tar med seg masser av tankegods og fordommer i debatten fra startgropa.

"Hva tenker du om "woke" og kanselleringskulturen?" gjør det samme. Woke og kansellering er allmenn akseptert som uønsket attributter av alle fra ytterst til høyre til ytterst til venstre av det politiske spekteret.

Men enda verre så er ikke engang subjektet definert. I forhold til "Jødespørsmålet" så kan jøder kan komme med en motstemme og si "Hva faen". Men i "Woke" debatten så finnes det ikke motstemmer. Fordi det finnes ikke folk som identifiserer seg som "Woke". Ingen er villige til å ta den kampen. Om du gjør en spørreundersøkelse på gata finner ingen som svarer at de er "Woke" (minus noe ironi kanskje).

Spørsmålet i seg selv inviterer til et ekkokammer sirkelrunk av enighet.

Fordi det ikke har blitt gjort enda, så forsøker jeg meg på å definere hvem som er "woke". Jeg tar gjerne i mot innspill til en annen definisjon. Så vidt jeg har skjønt "Woke" begrepet er at det er en samlebetegnelse på alle slags progressiv politiske meninger (gjerne de mest ekstreme eksemplene). Feminister, anti-rasister, anti-fascister, miljøvernforkjempere. Alle kan og blir stemplet som "Woke" - spesielt om de gjør noe ekstremt. "Woke" er en merkelapp ofte brukt av konservative stemmer for å kritisere progressiv politikk dratt rett fra katastrofen som er amerikansk politisk retorikk. Jeg har aldri sett et eksempel der noen stemples som "Woke" uten at det er progressiv politiske budskap bak det, men kom gjerne med moteksempler. Det brukes også innen underholdning uten stort eksplisitt eller implisitt politisk motiv bak det - og helt ærlig er det ganske lættis (Hugh Mungus). Men det er et dårlig utgangspunkt for en samfunnsdebatt.

Dette gjør utgangspunktet for debatten ladet. Ingen feminister, miljøvernsforkjempere, LGBT+ forkjempere har lyst til å hoppe inn i en diskusjon om "Woke" hvor de blir assosiert med Hugh Mungus dama eller folk som limer seg til vegger av håpløse grunner.

Vil dere diskuterer "Woke" i et miljø som ikke blir et ekkokammer så må diskusjonen reframes. Og i min mening så beviser pollen i denne tråden akkurat dette. Nesten ingen er for "Woke" politikk, men veldig mange folk er i mot.

Nå er ikke dette min tråd, og jeg vet egentlig ikke helt hva det er dere vil diskutere, men kan jeg foreslå spørsmålet "Hva syntes dere om at progressive snakker ut om saker de syntes er viktig (selv om det er teit)?". Eller enda bedre om det blir mer sakspesifikt. "Hva syntes dere om begrepet kulturell appropriasjon i konteksten bunad?".

Derfor er det flere motsvar hvor folk angriper narrativet til spørsmålet og spør om konkrete saker. Derfor trygler vi om noe håndfast. Derfor angriper jeg og Robhol spørsmålet.

Premisset for debatten er i seg feilaktig, og at det ikke er innlysende for "Anti-woke" siden viser til hvor polarisert medielandskapet vårt er.

Jeg siterer første posten til Robhol. Han er litt spissere enn det jeg hadde vært men gir dette mer mening nå?

Igjen? Og jeg mener ikke "dette emnet, igjen??", men dette emnet, fremstilt på akkurat denne måten, med akkurat denne vinklingen.

Er det et viktig samfunnsspørsmål hvor "woke" man bør være, og hvilke konsekvenser det får når man tråkker kraftig nok i salaten? Åpenlyst ja.

Har det veldig mye for seg å insistere på å diskutere det i helimporterte, hyperpolariserte, dårlig forståtte og tilpassede amerikanske termer? Nei, og det skremmer meg at svaret virker mindre innlysende for mange her.
Vis hele sitatet...
Og det er litt trist å si det. Men jeg er ikke woke. Jeg er ikke en feminist. Jeg gir litt faen i transer. Jeg bryr meg sånn passe om miljø. Men jeg bryr meg om diskurs på nett. Ila. noen dager kommer jeg til å poste en ny tråd med en annen vinkling på dette spørsmålet. Kanskje det blir et mer produktivt utgangspunkt.
Sist endret av Vekst; 4. april 2023 kl. 16:19.