View Single Post
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Nei per definisjon så kan man ikke det, eller som du påpeker stormer mot deg, så kan du skyte, men ikke for å drepe, ett varselskudd er kanskje nok, men har du trening i å skyte, kan du plassere ett skudd uten skade, og ikke ikke minst hva gjør pistolen der til å begynne med.

Jo mer våpen man drar inn i en nødveegesituasjon jo mer komplekst og vanskelig blir loven, da man ikke er interessert i en stand your ground lovgivning.

Bare å gå på ethvert sikkerhetskurs så lærer man at det å trekke seg ut av situasjonen er første pei, neste er minimalt med skade og til slutt er dødelig vold.

Spesielt når man ikke har trening, hva politiet og militæret gjør, har ingenting å si for oss da disse har en lovlig rett til å utøve vold og skal ha trent på slike situasjoner. Men ved de to siste pltidrapene så kan man stille spm om hvor godt trent de var. 9
Vis hele sitatet...
Jeg kommer nylig fra et par års tjeneste. De siste årene så har jeg gått skarpt utallige ganger både på oppdrag og annet lignende. Jeg kan ikke nevne EN eneste gang en kurs instruktør har bedt meg om å prøve å deeskalere en situasjon som nevnt med et varselskudd. Og når det kommer til det å plassere et skudd 'uten skade' kan jeg med 100% sikkerhet si at ikke er noe som læres vekk til div tjenestepersonell med unntak av muligens spesialstyrker og beredsskapstroppen. Selv de har jeg egentlig ikke hørt at plasserer slike skudd, nettopp på grunn av de store faremomentene ved å satse på noe slikt.

Men du har rett i "Det viktigste er å stoppe med en gang faren er over og aldri utøve mer vold enn nødvendig."
Sist endret av IW2022; 4. november 2022 kl. 12:08.