View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Disse "flate" hengekøyene er stort sett tull. Amoken min var på ingen måte flat nok til å ligge på siden i, med elendig balanse og tre trykkpunkter fra de tversgående stroppene. Dessuten sinnssvakt tungvinn å komme seg inn og ut av og med det mest idiotiske myggnettet noensinne. Tung var den også. Føltes ut som den holdt på å gå i stykker i stol-modus.

De fleste ligger på siden i fosterstilling i en seng, mens man ligger på ryggen i ei vanlig, symmetrisk hengekøye, slik folk har gjort i omtrent tusen år. Må du sove helt flatt så kan sikkert en "bridge hammock" fungere med en betydelig enklere og sterkere konstruksjon enn det flygende teltet ovenfor her. Dobbel størrelse og stram nok køye er gull, ellers kjenner man det bak knærne om morran. Lomme til liggeunderlag under køya så man kan skli ned i en digg posisjon er også fint.
Vis hele sitatet...
Da har vi ganske forskjellig opplevelse på Amok. Jeg opplever min som dønn stabil når jeg ligger på siden, og må ikke ha liggeunderlaget helt fullt med luft da det blir for hardt. Litt kinkigere å komme inn og ut av enn banankøya men ikke så galt at det føles nevneverdig. myggnettet kunne også hatt en noe enklere måte å få glidelåsen forbi fotenden. Men dette er bedre på Amok 5.0, jeg har versjon 4.0.

Er helt flatt et krav er standard Fjøl enklere å pumpe stiv enn winterlight og superlight.

For min del er det justeringsmulighetene i Amok som gjør den overlegen Haven. og Chair mode på morgenen er helt magisk.

Etter å ha prøvd telt, banankøye, haven og amok er det ikke noe tvil om at Amok er best for min prolapsrygg. Den ekstra vekten dette har i forhold til banankøye betaler seg inn mange gangen med en god natt søvn.

Jeg har også puten som lenkes til hos trådstarter. For meg funker den perfekt i hengekøya da jeg kan justere rygg vinkelen, men blir for lav på bakken i telt. I telt foretrekker jeg fremdeles å ha med stor dunpute.

Det mest avgjørende for tur opplevelsen min med min kropp er Helinox stolen. Der kan jeg slappe av rundt bålet/på stranden/ hvor som helst i timesvis.