View Single Post
Sitat av Jerna Vis innlegg
Merkelige greier at kokain avkriminaliseres før cannabis liksom.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg syns først det var rart med kokain jeg også men det kommer av at det var saker som handlet om disse stoffene som var anka til Høyesterett denne omgangen. Jeg vil også tro det har en del med hvor avhengighetsskapende det er i forhold til hasj. Innen medisinen har både alkoholavhengighet, avhengighet av sentralstimulerende stoffer som kokain blitt regna som sykdom i årevis på grunn av den store effekten disse avhengighetene og stoffene har på hjernen slik at mange ikke lenger har sjans til å slutte på egenhånd, mens hasjavhengighet får ikke den samme makta og store konsekvensene over noens liv som de andre rusmidlene kan få. Hasj kan også virkelig fucke opp psyke og liv, men er ikke like vanskelig å slutte med og har ikke det samme skade- og avhenighetsomfanget sett i forhold til per bruker som det kokain, amfetamin og heroin har.

Man kan godt si det er bakvendt å ikke avkriminalisere hasj nettopp fordi det ikke er like skadelig, men reformen i Hurdalsplatformen tar mest sikte på å bytte ut straff med hjelp til de som trenger det mest.
En som røyker seg en nattings i fred og ro hver kveld trenger kanskje ikke like mye hjelp som en som er avhengig av kokain og fucker opp jobben og helsa si totalt og får problematisk oppførsel som går ut over familie og andre både i rus og i abstinensene. Og en som røyker nattings hver kveld er most likely ikke engang interessert i hjelp eller å slutte fordi hen ikke opplever noe problematisk med rusbruken sin.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tredde den lovendringen i kraft fredag 8 april?

Følgende tweet var å finne på OPS Politiet Oslo sin konto i dag kl 12:49 etter at de rykket ut til en mulig brann.
"Matlaging var årsaken og leiligheten er luftet ut. Funn av litt narkotika som det skrives anmeldelse på"
Vis hele sitatet...
Leste du i det hele tatt tråden? Høyesterett avgjorde at inntil fem gram kokain, heroin og amfetamin skal få straffefritak for de tyngste rusmisbrukerne. Man vil fortsatt bli anmeldt, men slippe straff. Og for alt vi veit var det helt andre stoffer enn disse som ble funnet i leiligheten i saken du linker til.
Sist endret av celtseus; 10. april 2022 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.