View Single Post
Heia

Jeg har alltid vært fullstendig døv, og snakker tegnspråk.
Det er ikke alltid at jeg klarer å forstå hva andre sier når jeg leser leppene deres, og det er en helt naturlig del av hverdagen min.

Det samme gjelder motsatt vei, det er ikke alltid folk klarer å forstå hva jeg sier når jeg prater til dem. Jeg har tross alt aldri hørt min egen eller andres stemme. Den eneste måten jeg har lært å snakke på er at familien og venner har gitt meg tilbakemeldinger hele livet mitt. Jeg snakker egentlig ganske bra, men selvfølgelig, det varierer ofte.

Vi kan si det sånn at flyten i en samtale mellom meg og andre er nedsatt med 50%. Helt i orden for meg!

Ofte så har jeg behov for å skrive på mobiltelefonen, for eksempel i notater, og vise frem teksten. Det gjelder også motsatt vei, at jeg gir fra meg mobiltelefonen og ber om at de skriver. Det er bare det at jeg synes det er svært ubehagelig å gi fra meg telefonen min til andre personer, spesielt når den ikke er låst, og i alle fall hvis jeg ikke kjenner vedkommende.

Jeg vurderer derfor å se om jeg kan finne en så billig mobiltelefon eller lignende enhet som jeg kan bruke til akkurat dette formålet. Den skal kun brukes til den ene tingen, og trenger ikke andre egenskaper enn følgende:

- Den må være så billig at jeg velger å ikke lete etter den hvis jeg skulle miste den, samt. at jeg enkelt og greit bare kjøper en ny hvis den blir ødelagt.

- Den må være stabil nok til at det er behagelig å skrive på tastaturet, altså så lite lagging som mulig, eller eventuelt kan tilpasses slik at ytelsen blir bedre. Det er kun en app jeg kommer til å bruke, og det er "Notater" eller lignende. Ingen andre apper.

- Den må være liten / stor nok til at den er enkel å ta med rundt.


Alle andre egenskaper har ingen betydning, den trenger ikke mobilnett eller noe annet. Den skal tross alt kun brukes til å kommunisere med andre personer når det ikke helt fungerer med den ordinære måten.

Jeg har per i dag en iPhone 12 pro max, og den er hverken for stor eller for liten, men enheten jeg ønsker å kjøpe burde ikke være større / tykkere enn telefonen min.

Tusen takk for alle råd og forslag.

Og forresten, hvis dere har spørsmål om hvordan det er å være døv eller har døve-vitser eller hva som helst som er relatert til hørselshemning, så er det selvfølgelig helt i orden å sende en PM og spørre meg. Jeg tar meg absolutt ikke nær av slike ting, det er en helt naturlig ting å være nysgjerrig! Ikke skriv "Ikke for å være frekk, men jeg lurer på ...", det er bare tull. Spør meg direkte, enkelt og greit.

Døve-vitser er selvfølgelig også helt i orden, jeg har nemlig aldri hørt en!

Ønsker dere en fin dag.
Sist endret av MutedEars; 25. januar 2022 kl. 09:03.