View Single Post
Sitat av Pope Vis innlegg
Bare hyggelig!

Myyye eq og effekter har jeg prøvd på, men føler ofte at jeg bare roter meg bort

Noe av det jeg sliter mest med, og som jeg er mest imponert over med låtene dine er gitarene. Høres vanvittig bra ut og jeg fatter ikke hvordan du får det til. Har du mikket opp en forsterker eller kjører du DI til f.eks. Amplitube?

Artig at du påpeker akkurat det med vokal, for det la jeg faktisk godt merke til. Tidvis litt tynn og hard og jeg synes det høres ut som det jeg får ut av min kondensatormikrofon (AKG Perception 200). På en av sangene synes jeg du hadde brukt De-esser altfor hardt.

På Don't let go/Don't you dare to let go har jeg "irritert " meg litt over koringen. Et tips du kan vurdere å prøve er å unngå å synge enkelte harde konsonanter når du double tracker. Det holder i massevis med en T, en P, en K osv. Og jeg synes det er ekstremt vanskelig å få flere til å høres pent ut.

Jeg testet en gang en plugin som heter Vocalign. Denne scanner så mange vokalspor du vil og tilpasser alt til å matche et av sporene. Har ikke brukt den så mye, men det var ganske effektivt
Vis hele sitatet...
"Hemmeligheten" bak gitarene er farlig enkel.. Squier Stratocaster med en gammel Vox Amplug rett inn i lydkortet. Reneste og fineste gitarlyden jeg noensinne har hatt og har prøvd mye forskjellig opp i gjennom årene

Er spent på det med vokalen, ser for meg at en dynamisk mikrofon får mer kontroll på skarpe lyder. Har brukt en Se X1 på hele dette albummet, men lyden er sykt skarp på den. Dette har jeg også fått bekreftet i et par reviews jeg har lest i ettertid. SM7B er derimot go-to mikrofonen for mange som sliter med akustikk og skarphet, så har trua på den

Får gi vocalign et forsøk, men spørs om den tar "for mye" kontroll over sporene. Liker å ha sporene separat og heller justere på hvert enkelt spor etter behov, men verdt forsøket