View Single Post
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg forstår at veien ut av pandemien er med vaksine, men det som bekymrer meg er at så mange vaksinerte tror dem er Iron man og diskriminerer de som ikke vil, eller kan ta vaksinen. Har sett og hørt om flere tilfeller, jeg blir kvalm av folk. Vaksinene splitter folket, og hvis du ikke tar vaksine er du dum. Det er trossalt et valg. Samtidig innfører flere land coronapass på restauranter, kino, etc. og spesielt reiser. Hvis ikke dette er indirekte "tvang", så...
Vis hele sitatet...
Det virker som at du ikke har lest noe særlig i tråden her, for hadde du gjort det kunne du lest svar på alt du spør om, sånn omtrentlig. Blir nesten litt slitsomt å sparke inn åpne dører, men uansett. I tillegg til det Sinken skrev, må jeg be deg utdype hva du mener med "diskriminering". Hvis du har sett og hørt om flere tilfeller så kan du gjerne si rent konkret hva det er du snakker om. Ellers: Å si at vaksinene splitter ikke folket høres drøyt overdrevent ut. Det er en gruppe mennesker som ikke vil lytte til medisinske fagfolk, men de er heldigvis i mindretall her til lands. Derfor har vi god vaksinedekning, og slipper tilstander som i Florida og Texas atm, der intensivplassene er fylt opp av covidpasienter, som igjen fortrenger folk som trenger akutt helsehjelp for ting man ikke kan vaksinere seg mot. Bilulykker og hjerteinfarkt og sånt.

Det er ikke slik at "ingen vaksine = du er dum". Men det er en stor forskjell på "kan ikke" og "vil ikke", som du tilsynelatende likestiller. Men de kan ikke likestilles. Hvis du f.eks. har immunsvikt og faktisk ikke tåler å ta vaksinen, så er det rasjonelt å la være. For alle som kan, men ikke vil, er det irrasjonelt å la være. Det har også blitt sagt mange ganger her. Hvis du er anbefalt, men velger å ikke vaksinere deg, er det et fritt valg. Men du kan ikke argumentere for at det er rasjonelt å la være. Det er den viktige forskjellen.
Sist endret av Bl4derunner; 26. august 2021 kl. 11:20.